SPAR Nederland uitgeroepen tot beste gemakswinkelketen
SPAR Nederland is bekroond met de titel Beste Winkelketen van Nederland 2025-2026 in de nieuwe categorie Gemakswinkels, onderdeel van de jaarlijkse verkiezing georganiseerd door ABN AMRO. CEO Ruud van Munster reageert enthousiast: "Deze prijs voelt als een enorme erkenning. Alleen al genomineerd worden in deze nieuwe categorie was al een groot compliment."
Bron: spar-international.com
VK: Tesco geeft AGF-afdeling een kinderlijke twist
In het Verenigd Koninkrijk laat supermarktketen Tesco kinderen het AGF-schap herbenoemen, met verrassend leuke resultaten. Zo worden komkommers ineens "Green Water Drumsticks" (bedacht door de zeven jaar oude Layla Grace), perziken "Velvet Tennis Balls" (Gwen, 7), ananas "Happy Cactus" (Ella, 6) en babymaïs "Unicorn Horns" (Emilia, 6). De namen zijn bedacht door basisschoolleerlingen in het kader van het Fruit and Veg for Schools-programma, dat in samenwerking met de British Nutrition Foundation is opgezet. De originele bijnamen verschijnen inmiddels op borden in lokale Tesco-winkels, in de hoop andere kinderen te prikkelen meer groenten en fruit te eten.
Bron: walesonline.co.uk
Franse rechtbank zet streep door ontslagronde bij Auchan
In Frankrijk heeft de administratieve rechtbank in Lille een streep gezet door het plan van supermarktketen Auchan om 2.400 banen te schrappen. Volgens de rechter is er sprake van procedurefouten: het sociaal plan had afgestemd moeten worden met vakbondsvertegenwoordigers van alle vijf bedrijfsonderdelen binnen de groep.
Bron: reuters.com
Lidl vergroot investeringen in Spaanse AGF-sector
Lidl heeft het afgelopen jaar voor ruim €7,9 miljard aan producten ingekocht bij Spaanse leveranciers, een stijging van 6% ten opzichte van het jaar ervoor. Opvallend is dat bijna €3,3 miljard daarvan is besteed aan groenten en fruit, waarmee Lidl zich als grootste afnemer van Spaanse groente- en fruittelers profileert. Meer dan de helft van deze goederen is geëxporteerd naar zo'n dertig andere landen.
Bron: esmmagazine.com
Belgische Colruyt-familie stapt in Italiaanse notenproducent
Via hun investeringsmaatschappij Korys heeft de familie achter supermarktketen Colruyt een belang genomen in de Italiaanse voedingsproducent Euro Company, gespecialiseerd in noten en gedroogd fruit. Het doel is om de internationale groei van het bedrijf een flinke versnelling te geven.
Bron: retaildetail.eu
Amazon UK zet in op online boodschappen met Britse supermarktpartners
Amazon UK wil zijn positie in de online retailmarkt verder versterken door de samenwerking met Morrisons, Co-op, Iceland en Gopuff uit te breiden. Tegelijkertijd sluit het bedrijf veertien eigen Amazon Fresh-winkels en worden vijf vestigingen omgebouwd tot Whole Foods Market. Tegen begin volgend jaar moeten ruim twee keer zoveel Prime-leden toegang hebben tot meerdere opties voor online boodschappen via de genoemde partners.
Bron: aboutamazon.co.uk