Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Jongeren maken pruimen weer populair

'Proef het verschil' viert 25-jarig jubileum met 25% korting op meer dan 500 producten
Sainsbury's geeft Nectar-klanten 25% korting op meer dan 500 Taste the Difference-producten. Deze actie loopt tot en met dinsdag 7 oktober, waarbij klanten kunnen profiteren van aantrekkelijke kortingen op het populaire premiumassortiment. Dit vindt plaats terwijl Sainsbury's zich voorbereidt op de viering van het 25-jarig jubileum van zijn premium eigen merk Taste the Difference, dat in oktober 2000 voor het eerst in de winkels lag.
Door de jaren heen is het populairste product de Taste the Difference Vittoria Cherrytomaten. Deze tomaten blijven de favoriet onder klanten, aldus Sainsbury's.
Bron: corporate.sainsburys.co.uk

VK: Asda start vernieuwde samenwerking met Microsoft voor AI en cloudoplossingen
Asda kondigt de nieuwste samenwerkingsovereenkomst met Microsoft aan, een van de grootste technologieovereenkomsten in de Britse retail. Deze stap zal de overgang van Asda naar een cloud-first bedrijfsmodel versnellen, mogelijk gemaakt door de kunstmatige intelligentie en machine learning-technologieën van Microsoft.
Bron: corporate.asda.com

Spar Slovenië overtreft het marktgemiddelde in 2024
In 2024 heeft Spar Slovenië zijn bedrijfsdoelstellingen overtroffen, met een omzet van €1.174 miljard, dat is een groei van 6,1% ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal transacties steeg met 1,8%, met in totaal 59,6 miljoen transacties in 2024, wat neerkomt op bijna 200.000 klanten die dagelijks boodschappen deden. Begin 2024 was Spar de eerste retailer in Slovenië die plastic zakken verwijderde uit de groente- en fruitafdeling en in alle winkels bakken voor het recyclen van bakolie plaatste.
Bron: Spar-international.com

VK: Jongeren maken pruimen weer populair
Gezondheidsbewuste jongeren zorgen voor een stijgende vraag naar vezelrijke producten zoals pruimen, blijkt uit nieuwe gegevens. Onderzoek door Ocado Retail toont een sterke groei in de verkoop van vezelrijke producten met een toename van 60% voor pruimen, 59% voor spelt en 52% voor fruit- en vezelgranen. Fruit in conserven is ook gewild, net als andere volkorenproducten zoals haver (+18%), kikkererwten (+18%) en chiazaden (+15%). Charlie Parker, senior voedingsdeskundige bij Ocado Retail: "De gegevens tonen aan dat het bewustzijn rondom vezelinname toeneemt, en dat veel mensen hun consumptie willen verhogen met behulp van eenvoudige, vertrouwde voedingsmiddelen zoals ontbijtgranen, bonen en fruit."
Bron: talkingretail.com

Cyprus: Prijsstijging voor verse groenten in augustus
De prijzen voor verse groenten en fruit zijn in augustus sterk gestegen, met bijna 50% ten opzichte van de vorige maand. Dit blijkt uit het Prijzenobservatorium voor Consumptiegoederen van de Dienst Consumentenbescherming van het Ministerie van Energie, Handel en Industrie. De Dienst Consumentenbescherming gaf aan dat de cijfers een aanhoudende vertraging van de inflatie laten zien. Sinds mei is de inflatie zelfs negatief, met deflatiepercentages van −0,2 % in mei, −0,4 % in juni en −0,9 % in juli en augustus.
Bron: knews.kathimerini.com

VK: Gebruik van AI-winkeltools kan retailers miljoenen ponden kosten
Veel consumenten zouden de overstap maken van hun gebruikelijke online supermarkt naar AI-gebaseerde winkelapplicaties van derden zoals ChatGPT, volgens een nieuw onderzoek van Algolia onder 2.000 Britten.
De Britse online supermarkt was in 2024 goed voor 23,4 miljard pond. Als retailers deze verschuiving niet bijhouden, lopen ze het risico elke week 500 miljoen pond te verliezen aan AI-gedreven alternatieven, stelt Algolia. Jongere consumenten lopen voorop in deze verandering: 70% van de 25- tot 34-jarigen zegt dat ze zouden overstappen. Bernadette Nixon, CEO van Algolia: "Bijna de helft van de consumenten gebruikt al AI om te beslissen welke huishoudelijke artikelen ze kopen. Retailers moeten ervoor zorgen dat hun websites een even slimme en intuïtieve ervaring bieden, anders lopen ze het risico klanten te verliezen aan AI-platforms van derden."
Bron: retailtechinnovationhub.com

Discussies binnen het Ocado-partnerschap zetten vraagtekens bij toekomst technologie in voedselindustrie
De toekomst van geautomatiseerde voedselverwerking komt in de schijnwerpers nu het partnerschap tussen Ocado en de Amerikaanse supermarktgigant Kroger onder de loep wordt genomen. Dit roept bredere vragen op over de rol van robotmagazijnen in de foodretail op lange termijn. Observatoren in het VK houden deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zoals The Telegraph meldt, heeft Ocado zichzelf gepositioneerd als zowel een bezorgdienst voor levensmiddelen als een technologieleverancier die de werkwijze van supermarkten kan transformeren. Zijn robotica, algoritmen en software ondersteunen de fulfilmentcentra voor retailers als Morrisons in het VK, Casino in Frankrijk, Sobeys in Canada en Aeon in Japan.
Bron: fpcfreshtalkdaily.co.uk

Rapport Placer.ai: Verse winkels koplopers in de markt
Volgens het laatste onderzoek van Placer.ai profiteren supermarkten met een versassortiment van een toename van welgestelde shoppers en een stijging van het aantal snelle boodschappen. Het totale aantal bezoeken aan verswinkels, winkels die groenten, fruit en andere verse producten verkopen, steeg in het tweede kwartaal met 10% ten opzichte van vorig jaar. Daarmee presteerden ze beter dan discounters (3,6% stijging), etnische supermarkten (2,5%) en traditionele supermarkten (1,5%), die voor het eerst sinds begin 2024 een positieve groei lieten zien.
Bron: supermarketnews.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer