VK: Sainsbury's stopt met gesprekken om Argos te verkopen aan China's JD.com
Het Britse supermarktconcern Sainsbury's heeft op zondag aangekondigd dat de onderhandelingen met de Chinese e-commercegigant JD.com over de verkoop van de Argos-winkelketen zijn stopgezet. Dit besluit werd genomen slechts een dag na de bevestiging dat dergelijke gesprekken aan de gang waren.
Bron: reuters.com
Aldi onthult record investeringsplan van 1,6 miljard pond
Aldi heeft aangekondigd dat het £1,6 miljard zal investeren in de komende twee jaar (2026-27), met het openen van 80 nieuwe winkels. Dit besluit volgt op de toenemende verkoop en Aldi's inzet om aan de toenemende vraag naar betaalbare levensmiddelen in het VK te voldoen. Binnen de komende 13 weken zullen er 21 nieuwe winkels openen, onder andere in Shoreditch, Londen, Durham in het noordoosten en Kirkintilloch in Schotland.
Bron: aldipresscentre.co.uk
Nog geen grote AGF tekorten door Europese droogte, zeggen retailers
Diverse retailers verwachten momenteel geen grote gevolgen voor de beschikbaarheid van groenten en fruit, ondanks de extreme weersomstandigheden in Europa. Ierland importeert jaarlijks veel groenten en fruit. Een woordvoerder van Tesco laat weten dat het bedrijf erkent dat de afgelopen zomer warmer en droger was dan gemiddeld in Europa. Maar veel telers hebben maatregelen genomen om hun watervoorziening te beschermen, wat hen helpt de risico's te beperken. Volgens de woordvoerder worden er op korte termijn geen significante problemen verwacht. Ook Musgrave verwacht geen tekorten als gevolg van de droogte of bosbranden in Europa.
Bron: agriland.ie
Kroatië: Bolt Food beëindigt activiteiten
Bolt Food, een grote bezorgdienst in Kroatië, stopt op 6 oktober met zijn voedselbezorgactiviteiten. Hoewel de flitsbezorgingen en de verhuur van elektrische scooters in Kroatië blijven doorgaan, noemt het bedrijf 'zakelijke redenen' voor het staken van hun voedselbezorging.
Bron: esmmagazine.com
Italiaanse eetgewoontes verschuiven naar gezondheid en zelf koken
Uit het jaarverslag van Coop Italia over de Italiaanse economie en consumptiepatronen blijkt dat Italianen worstelen met inflatie. Toch is er een toename in aankopen, vooral van verse producten zoals groenten en fruit, omdat Italianen steeds meer belang hechten aan een gezonde voeding. Zeven van de tien Italianen controleren regelmatig voedingsetiketten wat heeft geleid tot een groei in de verkoop van exotisch fruit, gefermenteerde melk, brood, yoghurt en olie, terwijl zij suiker, zout en koolhydraten proberen te verminderen.
Bron: esmmagazine.com
VK: One Stop viert 50-jarig jubileum met maandlange feestelijkheden
One Stop, een keten van gemakswinkels die onderdeel is van Tesco, viert zijn 50-jarig bestaan met een reeks evenementen die zich door meer dan 1.000 winkels verspreiden. Tot 13 oktober viert One Stop deze mijlpaal zowel in de winkels als online met speciale aanbiedingen, weggeefacties voor klanten en community-subsidies.
Bron: kamcity.com
Twee decennia later: waarom Whole Foods het Britse succes mist
Ondanks een vermindering van 14% in operationele kosten tot ongeveer $65,5 miljoen, rapporteerde Whole Foods een verlies voor belastingen van circa $27 miljoen voor het jaar tot 31 december 2024. Dit teleurstellende resultaat laat een totaal verlies van meer dan 271 miljoen dollar zien sinds de lancering in het Verenigd Koninkrijk in 2004. Na verschillende openingen en sluitingen bezit Whole Foods momenteel slechts zes vestigingen, allemaal in Londen.
Whole Foods heeft moeite om zich te vestigen op de Britse markt sinds de intrede in 2004. Dit komt door een combinatie van hoge kosten, veranderend consumentengedrag en een kleine, competitieve markt voor biologische en luxe voedingsmiddelen, waarin gevestigde ketens als Waitrose en Marks & Spencer al sterk vertegenwoordigd zijn. Bovendien speelt een cultuurverschil een rol: waar Whole Foods in de VS kan focussen op premium biologische producten, verwachten Britse consumenten een evenwicht tussen prijs, gemak en assortiment. Waitrose en Marks & Spencer spelen hier beter op in met een breed aanbod dat zowel luxe als betaalbare producten omvat.
Bron: forbes.com
Polen: Lidl draagt miljarden bij aan de Poolse economie
Deloitte schat dat Lidl Polska in 2024 meer dan 11,4 miljard zloty's aan toegevoegde waarde heeft gegenereerd (1,3 miljard meer dan in 2023). Dit omvat 6 miljard door Lidl zelf en 5,4 miljard door leveranciers en salarisbetalingen binnen de Lidl Polska-keten.
Bron: discountretailconsulting.com
HelloFresh bouwt uitgebreid netwerk van meer dan 2.000 wereldwijde partners
Sinds de oprichting 14 jaar geleden, toen de oprichters Dominik Richter en Thomas Griesel ingrediënten uit lokale supermarkten haalden, heeft HelloFresh zich ontwikkeld tot een wereldwijde entiteit. Met acht merken in 18 landen en een complex leveranciersnetwerk bedient HelloFresh jaarlijks zo'n miljard maaltijden wereldwijd. Volumegroei is cruciaal, zoals de 7.000 ton aardappelen die jaarlijks in Duitsland worden gekocht. Dit vereist betrouwbare samenwerking met partners die consistent in grote volumes kunnen voorzien.
Bron: hellofreshgroup.com
Asda boekt vooruitgang met Project Future: migratie van voedseldepots naar nieuw SAP-platform
Asda meldt aanzienlijke vorderingen met Project Future, een van Europa's grootste systeemimplementaties. Dit project, dat 2.500 systemen van voormalig eigenaar Walmart scheidt, legt de technologische basis voor de verdere groei van de retailgigant. Een recente mijlpaal was de migratie van de voedseldepots.
Bron: retailtechinnovationhub.com
VS: Consumentenprijsindex van augustus 2025
De consumentenprijsindex voor stedelijke consumenten (CPI-U) steeg in augustus met 0,4%, na een stijging van 0,2% in juli, aldus het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics. De index voor groenten en fruit nam in augustus met 1,6% toe, met een stijging van 4,5% voor tomaten en 3,5% voor appelen.
Bron: bls.gov