VK: Lidl introduceert nieuw logo voor gezondere en duurzamere producten
Lidl heeft een nieuw logo geïntroduceerd voor zijn huismerkproducten in het VK om klanten te helpen gezondere keuzes te maken. Het Live Well-logo geeft niet alleen voedingseigenschappen aan, maar stemt producten ook af op het Planetary Health Diet, een wereldwijd kader dat zowel de gezondheid als de duurzaamheid bevordert. Het logo, ontwikkeld in samenwerking met de British Nutrition Foundation (BNF), wordt in de komende zes maanden in Lidl-winkels geïntroduceerd en verschijnt aanvankelijk op meer dan 100 producten, waaronder groenten, fruit, volkorenproducten en plantaardige eiwitten.
Bron: kamcity.com
EDEKA Paschmann eerste Duitse winkel met Diebold Nixdorf's AI-aangedreven self-checkout
EDEKA Paschmann in Düsseldorf is de eerste Duitse supermarkt die het Vynamic Smart Vision I Shrink Reduction-systeem van Diebold Nixdorf installeert voor zelfbedieningskassa's. Het bedrijf is ook van plan de Vynamic Smart Vision | Fresh Produce Recognition te implementeren, een AI-gestuurde oplossing die groenten en fruit automatisch herkent.
Bron: retailtechinnovationhub.com

Vertraagde groei supermarktverkopen in VK, focus op snelle en budgetvriendelijke maaltijden
Volgens het nieuwste onderzoek van NielsenIQ (NIQ) is de groei van de totale winkelomzet in Britse supermarkten in de vier weken tot 9 augustus 2025 vertraagd tot +3,7%, ten opzichte van +5,8% in juli. Consumenten richten zich steeds meer op betaalbare oplossingen voor snelle maaltijden. Het aantal zogenaamde 'Dinner for Tonight'-bezoeken neemt toe, waarbij één op de vijf winkeltrips bestaat uit kleine, snelle aankopen van vers voedsel, gekoeld vlees en groenten en fruit.
Bron: nielseniq.com
Kroatië: EBRD biedt Studenac lening van €70 miljoen
De Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) verstrekt een langetermijnlening van €70 miljoen aan de Kroatische voedselretailer Studenac. Dankzij deze financiering kan Studenac investeren in operationele verbeteringen, hun bestaande winkelnetwerk opknappen, kleinere food-retailketens overnemen en hun huidige schuld herfinancieren.
Bron: esmmagazine.com
VK: Marks & Spencer Investeert 340 miljoen pond in geautomatiseerd dc
M& S heeft een investering van £340 miljoen in zijn voedselketen aangekondigd — de grootste in de geschiedenis van het bedrijf — als onderdeel van hun strategie voor groei. Het meerjarige project omvat de ontwikkeling van een geautomatiseerd nationaal distributiecentrum (NDC) in Northamptonshire, een belangrijke stap in hun ambitie om de omvang van M&S Food te verdubbelen. In ander nieuws meldde Reuters dat Justin King is teruggetreden als lid van de raad van bestuur van de Britse retailer M&S.
Bron: corporate.marksandspencer.com
Spar Albanië blijft winkelnetwerk uitbreiden
Spar Albanië breidt verder uit door het openen van vier nieuwe supermarkten in Tirana, Lezha, Vlora en Parrucë - Shkoder. In Lezha werden de deuren van een nieuwe Spar Supermarkt voor het eerst geopend. In het assortiment vindt men een aanbod van groenten en fruit, biologische producten en meer dan 700 Spar-huismerkproducten, naast het uitgebreide levensmiddelenaanbod.
Bron: spar-international.com
VK: Brakes start 'Get Set Supply!' om kleine leveranciers te ondersteunen
Brakes, de belangrijkste foodserviceleverancier in het VK, heeft het initiatief 'Get Set Supply!' gelanceerd om kleine bedrijven te ondersteunen bij het leveren aan de groothandel. Dit programma biedt uitgebreide begeleiding voor kleinere leveranciers die de groothandelsmarkt betreden, door samenwerking met ervaren professionals van Brakes of andere gevestigde leveranciers, met als doel de verkoop via de grootste foodservice-groothandelaar van het VK te stimuleren.
Bron: brake.co.uk