Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Resultaten van nieuw experiment met unieke Virtuele Supermarkt

Korting op gezonde producten leidt tot meer gezonde aankopen

Hogere kortingsaanbiedingen leiden tot significant meer aankopen van gezonde voeding: mensen kopen 8.7 meer gezonde producten als ze 50% korting krijgen dan als ze 10% korting krijgen. De aankopen van ongezonde voeding dalen echter niet: mensen kopen meer voeding in totaal en dus ook meer calorieën. De labels ‘gezonde keus; ‘reclame’; ‘reclame & gezonde keus’ hadden geen effect op aankopen en werden overschaduwd door de effecten van de korting. Dit blijkt uit het onderzoek van gezondheidswetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam Ingrid Steenhuis en Wilma Waterlander. Zij presenteerden vorige week de nieuwe resultaten van experimenteel onderzoek met de door hen ontwikkelde Virtuele Supermarkt op het jaarlijkse congres van de International Society of Physical Activity and Behavior in Gent.

Boodschappen doen op de computer

De Virtuele Supermarkt is een driedimensionaal computerprogramma naar het evenbeeld van een normale Nederlandse supermarkt. Onderzoeksdeelnemers kunnen thuis op hun PC of laptop met een winkelwagentje door deze supermarkt navigeren en boodschappen doen. De VU-onderzoekers onderzochten in dit nieuwste experiment bij 109 deelnemers de effecten van verschillende kortingsniveaus (10%; 25% en 50%) op gezonde voeding in combinatie met drie verschillende soorten labels (‘gezonde keus; ‘reclame’; ‘reclame & gezonde keus’). Eerder onderzoek met de Virtuele Supermarkt liet zien dat de ongewenste effecten van het kopen van meer calorieën niet optreedt wanneer alleen een korting op groente en fruit wordt gegeven.


Bron: VU

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer