Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joost van Altena, Miedema-AGF:

"Hoge prijzen en personeelskrapte zorgen voor omslag bij AGF-levering aan de horeca"

Tholen - De AGF-verkoop aan de horeca laat in de zomer een sterk wisselend beeld zien, constateert Joost van Altena van Miedema-AGF uit Amsterdam. "Je ziet dat het zakelijk gezien wel echt komkommertijd is, omdat er geen conferenties en zakelijke gasten zijn. In de kustgebieden floreert de horeca juist weer. In de binnenstad heeft de horeca meer met de grillen van het weer te maken. Je ziet wel een verschuiving dat de mensen wat later de stad ingaan. Het beste weer voor het terras is dat het een beetje gematigd weer is."

Op productniveau vindt Joost dat de verkoop van steenfruit zoals perziken en nectarines dit jaar wat achterblijft bij andere jaren. "Bij de goed smakende meloenentypes zien we juist wel weer een goede en stabiele doorloop. Verder blijft de vraag naar de samengestelde slamixen enorm hoog, maar dat is al iets van de laatste jaren. De chef-kok heeft niet meer de tijd om zelf alle salades te gaan snijden. Omdat veel restaurants handjes tekort hebben, zien wij de vraag naar ons gesneden assortiment alleen maar toenemen."

Uit eten meer een luxe
De hoge prijzen hebben de laatste jaren volgens Joost wel voor een omslag gezorgd. "Mensen moeten het nu eenmaal doen met de centjes die in hun portemonnee zitten", constateert Joost nuchter. "Als een avond uit eten dan dusdanig veel kost, dat het niet op te brengen is, maken mensen keuzes. Zo kiezen ze er bijvoorbeeld voor om maar één keer in een kwartaal uit eten te gaan, maar dan wel meteen goed. Met deze hoge prijzen ontkom je er niet aan dat uit eten meer een luxe gaat worden. Ook mensen die naar het dierentuin of het bos gaan zullen eerder zelf hun eten gaan meenemen in hun rugtas."

"Je ziet dat de horecaklanten hier wel op inspelen, door wellicht minder chique en wat meer toegankelijk te koken. Een mooi voorbeeld vind ik onze klant Restaurant De Kas in Amsterdam-Oost. Zij hebben een Michelin + Groen Michelin-ster en telen rond de 300 variëteiten groenten, kruiden en fruit op hun restaurantlocatie en hun grotere akker in de Beemsterpolder. Alles wat ze zelf niet kunnen telen, kopen ze bij ons en samen stellen we het menu samen. Ze voorzien hun gasten van een verrassend menu met veel verse AGF, maar zorgen dat de prijzen niet de pan uitrijzen. Dit zorgt bij hen jaarrond voor een hele stabiele bezetting van hun restaurant."

Afhaalconcept
"Ook zie je dat steeds meer horeca kiest voor een afhaalconcept. Hun gasten bestellen zelf hun eten en drinken bij de bar en krijgen een pieper mee als het gereed staat. Daarmee kan het restaurant haar personeel in tijden van krapte zo effectief mogelijk inzetten en wat ik zelf wel een opvallend effect vind, is dat de gasten dan ook ontspannener zijn, omdat ze zelf deel uitmaken van de service. Wanneer ze moeten wachten op de bediening, vinden ze al snel dat ze te lang moeten wachten. Zo'n afhaalconcept resulteert in meer begrip en geduld."

"Een trend die we het laatste jaar zien is dat we meer voet aan de grond krijgen bij de traiteur-achtige zaken, zoals de slager- en visspecialist. Zij kiezen er steeds vaker in de zomer voor om een week of vier hun winkel te sluiten en te kiezen voor een Grab&Go-concept met kant-en-klare maaltijden. Daarvoor hebben ze meer gesneden AGF nodig en daar kunnen wij ze goed mee helpen. Deze traiteurs krijgen dan ook steeds meer mensen in dienst die de vertaalslag kunnen maken van het product naar de bereiding. Dat biedt voor ons als horecagroothandel weer mooie kansen!"

Voor meer informatie:
Joost van Altena
Miedema-AGF
Tel.: +31 (0)20 6220048
[email protected]
www.miedema-agf.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer