Tholen - Supermarktketen Lidl haalde de afgelopen tijd het nieuws met de introductie van biologische aardbeien in het schap, en niet veel later met de start van een pilot met 'duurzame teelt' van aardbeien, appelen en aardappelen. Op GreenTech Amsterdam kondigde Quirine de Weerd het project al aan. Ze stond er samen met Elise Wieringa, duurzaamheidsmanager van Intratuin, op het podium tijdens de Dag van de Nederlandse Teler.
Het ging op het podium over uitdagingen en kansen rondom onder meer verduurzaming. Elise ging namens Intratuin onder meer in op een minder kritische blik op beestjes. De 0-tolerantie die hiervoor momenteel bij consumenten nog is, moet verdwijnen om stappen te kunnen zetten in de transitie naar duurzamere gewasbescherming.
Ook Lidl zet stappen, in haar geval op het gebied van aardappelen, groenten en fruit. Met een pilot, samen met Natuur & Milieu, onderzoeksbureau CLM, telers en het ministerie van Landbouw, wil de supermarktketen het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen terugdringen.
Met de pilot wil Lidl kennis opdoen over wat zo'n duurzamere teelt bijvoorbeeld doet met de uiterlijke kenmerken van groenten en fruit, iets waar de consument in het schap, naast prijs, zeker naar kijkt. Wie kant, kiest de appel of aardbei zonder plekje namelijk. Of zonder luisje, ook actueel nu in de vollegrondsteelt van sla waar in rap tempo gewasbeschermingsmiddelen wegvallen zonder alternatieven.
© Thijmen Tiersma | AGF.nlQuirine de Weerd namens Lidl op het podium tijdens GreenTech Amsterdam 2025
Duurzaam kiezen voor de klant
"Wij moeten duurzaam kiezen voor de klant", sprak Quirine in Amsterdam. "Want de klant, die kiest met de portemonnee." Sinds enkele jaren zet Lidl in op het promoten van het planetary health diet. Dat eetpatroon moet ook mogelijk worden voor mensen met een kleine portemonnee, vindt de supermarktketen.
AGF is voor Lidl een belangrijke productgroep. "Als je daar goed in bent, dan vertrouwt de klant ook de rest van je assortiment." Niet voor niets besloot de supermarktketen een AGF-prijs in de marge groot te maken, en jaar op jaar te wijzen op het winnen van de prijs voor 'de beste in groenten en fruit'.
Naast een focus op AGF kijkt Lidl ook naar het goedkoper maken van volkoren, vertelde Quirine. "We moeten daar een attractievere optie van maken." Dat betekent voor de consument dat de prijs aantrekkelijk moet zijn. "Dat doet ons als Lidl pijn in de portemonnee, maar bij onze concurrenten nog meer", volgens het hoofd corporate affairs van de supermarktketen. Later dit jaar start een grote campagne rond vezels.
© Lidl Nederland V.l.n.r.: Rutger Westerhof, Natuur & Milieu. Esmée van Veen, Lidl. Peter Leendertse, CLM. Berthe Brouwer, Natuur & Milieu. Maurits Wösten, Lidl. Ellen Klein, CLM. Joost Renirie, Lidl. Imre ter Hedde, Lidl. Jan Ham, aardappelteler Gebr. Ham bij bekendmaking van de pilot met duurzame teelt van aardbeien, appelen en aardappelen.
Biologisch
In 2026 wil Lidl de omzet van hun biologische groente en fruit verdubbelen ten opzichte van 2022. Het aandeel biologisch moet van 4 naar 8 procent. Een stap in die richting is introductie van biologische aardbeien in het schap. De supermarktketen wil biologische aardbeien bereikbaar maken voor een breder publiek. "We moeten weg van het elitaire imago van biologisch", aldus Quirine. Op die manier kan volgens haar de biologische teelt ook groeien, door meer vraag. Die vraag wil de supermarktketen zelf creëren, en niet wachten tot de vraag vanzelf groeit. "Ik ben klaar met zeggen dat 'de klant niet om biologisch vraagt, en dat we er daarom niet naar handelen'.
Uit de zaal kwam de vraag of een biologische teler groot moet zijn om een supermarkt als Lidl te kunnen beleveren. Nee, reageerde het hoofd corporate affairs. De teelt van groenten en fruit is veelal al lokaal, en anders dan in de sierteelt, waar haar collega van Intratuin op het podium zich richt, al verder in het proces van schaalvergroting. Intratuin ziet de uitdaging van meer biologisch product naar de winkels halen meer, en merkt dat biologische siertelers vaak nog wel (te) klein en versnipperd zijn. Bundeling van teeltkracht kan hier helpen om de stap te maken.
Zowel Quirine namens Lidl als haar collega Elisa namens Intratuin riepen op het podium in Amsterdam op om kennis te delen over wat er met techniek kan in de transitie naar duurzamere teelt en over wat er wel en nog niet mogelijk is in een teelt zonder of met minder chemische gewasbeschermingsmiddelen. De Lidl-pilot loopt twee jaar. Na elk teeltseizoen worden de resultaten geanalyseerd. In november 2025 organiseert Lidl een landelijke kennissessie, waarbij telers, beleidsmakers, NGO's en kennisinstellingen samenkomen om de geleerde lessen te delen.