Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Piekmoment Murcia-seizoen

"We zijn erin geslaagd om een breder assortiment meloenmaten in Duitsland af te zetten"

In de regio Murcia is de oogst van meloenen en watermeloenen in volle gang. Door de koude lente begon het seizoen wat later, maar de regenval heeft uiteindelijk goed uitgepakt. Het weer, de prijzen, de vraag en de kwaliteit lijken goed op elkaar afgestemd – en dat lijkt voorlopig zo te blijven.

Een belangrijk punt in de afzet is de voorkeur voor bepaalde maten. Dat kan veel invloed hebben op wat wel of niet te verhandelen is. "Wat voor ons echt een doorbraak is", zegt Andrés Legaz, directeur van Almerca, "is dat we in Duitsland nu een breder aanbod aan meloenmaten kwijt kunnen. Waar ze vroeger alleen maat 8 en heel soms maat 10 wilden, accepteren ze nu ook maten 6 en 7. Dat biedt veel meer ruimte om onze oogst efficiënt af te zetten."

© Almerca
Andrés Legaz

"Als we meer verschillende maten kwijt kunnen, verkopen we meer stuks – en daar gaat het om. Dat is het resultaat van veel gesprekken en inspanningen met de supermarktketens."

Groene meloen rukt op in Europa
Een ander succesverhaal is de opmars van de groene meloen. "In Duitsland is geel nog steeds favoriet, maar in de zomer is er een periode van 4 tot 6 weken waarin ook de groene meloen in trek is. Vroeger bleef die vooral op de Spaanse markt. We zijn toen actief begonnen om dit product te introduceren, door kartons te leveren met een mix – bijvoorbeeld twee of drie groene op acht meloenen. Zo hebben we de vraag in Europa langzaam opgebouwd", legt Legaz uit.

Veel mensen dachten eerst dat de groene meloen gewoon een onrijpe gele was, net zoals bij paprika's, die eerst groen zijn en dan rood. "Maar inmiddels weten consumenten dat de groene meloen een eigen soort is", zegt hij. "En wie 'm proeft, ontdekt dat de bite heerlijk knapperig is. Bovendien heeft hij een stevige schil en is hij beter bestand tegen beschadiging. De gele meloen krijgt door vocht snel een bruine vlek, ook al is het vruchtvlees dan nog prima."

Watermeloen blijft onbetwiste favoriet
De grootste groeier in de consumptie is volgens Legaz de pitloze watermeloen. "Die groeit razendsnel in populariteit, al vinden wij dat de variant met pitjes meer smaak heeft. Maar op warme dagen in Europa is de vraag gigantisch. De prijs is aantrekkelijker dan die van meloen en het product is gezond en verfrissend."

De oogst valt nu samen met die in Italië en Albanië. "Wat ons echt zou helpen, is een lagere transportkost van de Corredor Mediterráneo, de treinverbinding van de Spaanse oostkust met Europa", aldus Legaz.

De prijzen bewegen dit jaar ongeveer hetzelfde als vorig jaar. "Toen zagen we eerst een stijgende lijn in bestellingen, daarna een afvlakking. Dat patroon herhaalt zich nu. We zitten nu in het piekmoment", zegt Legaz.

© Almerca

In de winterperiode richt Almerca zich op de veiling van onder andere artisjokken, broccoli, tuinbonen en courgettes. In de zomer draait alles om de export van watermeloenen en meloenen.
"We exporteren volop vanaf eind april, met product uit Almería, tot half september, met de oogst in La Mancha. Jaarlijks goed voor zo'n 23 miljoen kilo, waarvan de helft uit gele meloenen bestaat. We proberen ook Galia en Cantaloupe weer wat meer onder de aandacht te brengen. We werken uitsluitend met Spaanse producten", benadrukt Legaz.

De groene meloen blijft vooral bestemd voor de binnenlandse markt. "De rest gaat naar supermarkten in heel Europa: Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, België, Nederland en de Scandinavische landen. We zijn blij dat de vraag naar groene meloen stijgt, want mensen waarderen steeds meer de smaak en de houdbaarheid ervan", besluit hij.

Voor meer informatie:
Andrés Legaz (manager)
Almerca
Mob: +34 676 474 948 (Spanje)
admon@alhondigaymercados.com
www.alhondigaymercados.com