Steeds meer Belgen slaan hun dagelijkse fruitportie over – en dat heeft gevolgen voor gezondheid en energie. Daarom lanceert BelOrta op 27 juni de campagne "10 uur? Fruituur!": een oproep aan iedereen om van 10 uur het vaste fruitmoment van de dag te maken.
Tien uur: het ideale fruitmoment
Terwijl het vieruurtje al sterk gekend is, blijft het tussendoortje om 10 uur vaak onderbenut. Nochtans is dit hét moment waarop de energie begint te dalen en de concentratie afneemt op school, op het werk of onderweg.
© Bel'Orta
"Een stuk fruit biedt dan een natuurlijke energieboost met trage suikers en vezels, die helpen om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden tot aan de lunch. Internationale studies tonen bovendien aan dat fruit vóór de lunch nog meer verzadiging geeft dan erna, wat bijdraagt aan evenwichtiger eetgedrag," zegt Glenn Sebregts, diensthoofd Marketing bij BelOrta.
Vandaag haalt de meerderheid van de Belgen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vers fruit niet. Dat komt vaak onder andere doordat fruit geen vast moment kent in onze routine. Met "10 uur? Fruituur!" wil BelOrta fruit op een vast tijdstip integreren in het leven van de consument, wat het makkelijker maakt om fruit consequent te eten.
Jongere generaties snakken naar snacks
De campagne speelt sterk in op het veranderende eetgedrag van de consument, waarbij snacks een steeds grotere rol innemen in het dagelijkse voedingspatroon. Vooral bij jongere generaties zijn snacks niet langer louter een tussendoortje, maar een volwaardig onderdeel van hun dag. Liefst 69% van de 18- tot 29-jarigen beschouwt snackmomenten als een hoogtepunt, en wereldwijd snackt meer dan 70% van de mensen minstens twee keer per dag.
Toch blijkt uit onderzoek dat fruit zelden een hoofdrol speelt tijdens deze snackmomenten. Slechts 35% van de tussendoortjes in de voormiddag en namiddag bevat fruit, en ook bij het ontbijt en middagmaal is het aandeel fruit beperkt.
De redenen daarvoor zijn duidelijk: fruit heeft vandaag geen vast moment in onze routine, wordt vaak als kwetsbaar of onhandig beschouwd om mee te nemen, en er leeft een gevoel dat het minder noodzakelijk is in ons voedingspatroon (in tegenstelling tot groenten).
Met de introductie van een herkenbaar en vast fruitmoment om 10 uur, gekoppeld aan een campagne vol tips en tricks, wil BelOrta deze drempels proberen te verlagen. "Door 10 uur te claimen als fruitmoment én mensen te ondersteunen met inspiratie en praktische tips, maken we fruit opnieuw een toegankelijke en logische keuze," aldus Glenn Sebregts..
© Bel'Orta
Kick-off met radiospot en fruit-sampling
De officiële aftrap van de campagne vindt plaats op vrijdag 27 juni. Op die dag zet BelOrta alles in het werk om het BelOrta Fruituur onder de aandacht te brengen van het brede publiek. Net voor 10 uur weerklinkt een radiospot op alle grote Vlaamse zenders, als ideale cue voor het nieuwe fruitmoment. Tegelijk worden er op drukbezochte locaties in elke Vlaamse provincie fruitsnacks uitgedeeld.
De campagne loopt door tot eind oktober via radio, social media en content creators. Op de website van BelOrta ( https://belorta.be/fruituur) vinden consumenten praktische tips en tricks om van 10 uur een eenvoudig, lekker en haalbaar fruitmoment te maken – of ze nu thuis zijn, op school of op het werk.
Voor meer informatie:
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
B-2860 Sint-Katelijne-Waver, België
Tel.: +32 (0)15 55 11 11
info@belorta.be
www.belorta.be