Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rechtbank verbiedt 24-uursstaking grondpersoneel KLM

Grondpersoneel van KLM mag aankomende zaterdag niet 24 uur lang staken op Schiphol. Dat heeft de rechtbank in Haarlem woensdag bepaald. Volgens de rechter zijn de veiligheidsrisico's te groot. De staking zou niet alleen gevolgen hebben voor passagiersvluchten, maar ook voor de afhandeling van luchtvracht.

© evofenedex

De staking was aangekondigd door vakbonden FNV en CNV, die aandacht vragen voor het behoud van koopkracht. KLM spande een kort geding aan, omdat de luchtvaartmaatschappij de actie te ver vond gaan. Volgens de rechter is het risico op verstoringen van de luchthavenoperatie te groot.

De zorgen van Schiphol speelden hierin een belangrijke rol. Zonder grondpersoneel worden vliegtuigen niet versleept, waardoor parkeerplaatsen voor toestellen vol raken. Dat leidt tot opstoppingen, vertragingen én veiligheidsproblemen. Ook voor vrachtvluchten zou dit grote gevolgen hebben: vliegtuigen kunnen dan niet worden geladen of gelost, met directe gevolgen voor tijdgevoelige luchtzendingen.

Druk op douane en marechaussee
De rechter wees er bovendien op dat de druk op andere diensten, zoals de marechaussee bij de douanecontroles, zou toenemen. Zeker nu veel personeel wordt ingezet rond de NAVO-top in Den Haag, is er weinig ruimte om extra druk op te vangen.

Hoewel het stakingsrecht een grondrecht is, vindt de rechter in dit geval de inperking gerechtvaardigd. De staking zou zaterdagochtend om 2.00 uur beginnen en 24 uur duren. Omdat het grondpersoneel verantwoordelijk is voor het laden en lossen van bagage én vracht, zou dit tot veel vertraging en uitval leiden, zowel bij passagiers- als vrachtvluchten.

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: