Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Onbalans Europese avocadomarkt eind juli weer rechtgetrokken"

Het Peruaanse avocadoseizoen zit nu halverwege. Er is dit jaar meer volume dan vorig jaar, en dat werd vooralsnog goed door de markt opgenomen. De laatste weken zorgt logistieke vertraging echter voor opstoppingen en een overaanbod. Toch blijft de consumptie in Europa stijgen.

"Begin maart zijn we gestart met de verscheping van avocado's uit Peru. De afzet liep meteen goed, vooral naar de VS. Daar hebben importheffingen nauwelijks invloed gehad op onze afzet", zegt José Antonio Alconchel, directeur van het Spaanse bedrijf Grupo Alcoaxarquía. Dit bedrijf heeft een vestiging in Peru, waar het zo'n 1.200 hectare avocadoteelt beheert.

© Alcoaxarquia

Volgens Alconchel ligt het volume dit jaar duidelijk hoger dan vorig seizoen. "De afzet liep eerst prima, maar de afgelopen twee weken gaat het mis in de logistiek. Er zijn vertragingen in de havens van Rotterdam en Algeciras. Soms lopen zendingen dagen achter."

Hij wijst ook op een ander probleem: "Er zijn handelaren die fruit importeren zonder verkoopafspraken. Zij willen snel van hun partijen af en dumpen de prijzen. Dat zorgt voor druk op de markt. Maar ik verwacht dat die onbalans eind juli of begin augustus weer rechtgetrokken wordt."

Ondanks deze haperingen blijft de vraag goed. De consumptie in Europa neemt nog altijd toe, stelt Alconchel. "We focussen sterk op export naar Europese landen en het VK. Duitsland is onze grootste afnemer en trekt de groei, maar ook in Oost-Europa en Spanje zien we een flinke toename. In Spanje gaat nu al 20% van onze avocado's naartoe. We groeien daar hard, zowel in de supermarkten als op de groothandelsmarkten. Steeds meer mensen ontdekken avocado."

Grupo Alcoaxarquía, met hoofdkantoor in Málaga en vestigingen in Valencia, Marokko, Peru en de Dominicaanse Republiek, zag de avocadaverkoop in Spanje met 30% stijgen. In Peru verwacht het bedrijf dit jaar 15% meer te oogsten. Maar volgens Alconchel zal de echte groei pas volgend jaar komen. Onlangs is het areaal nog uitgebreid met 120 hectare in Granada en 250 hectare in Peru.

"We zijn intussen ook alweer bezig met de voorbereidingen voor het komende mango- en avocadoseizoen in Spanje. Het is nog wat vroeg om harde uitspraken te doen, maar we verwachten een betere oogst dan vorig jaar", aldus Alconchel.

Voor meer informatie:
José Antonio Alconchel
Grupo Alcoaxarquía
Mob: +34 607396517 (Spanje)
joseantonio@alcoaxarquia.es
www.alcoaxarquia.com