Telefoon en fax zijn verleden tijd: bij Köhra-Frische in Saksen wordt het merendeel van de bestellingen nu digitaal afgehandeld - 80 procent van de bestelitems komt automatisch in het systeem binnen. Dit illustreert hoe ver de digitalisering in de vershandel is gevorderd. Köhra-Frische heeft als doel om tegen het einde van dit jaar de digitalisatie van orderverwerking naar 90 procent te verhogen.
© Köhra GmbH
Sneller, nauwkeuriger en minder afhankelijk van personeel
"Ons doel is niet alleen om bestellingen sneller te registreren, maar ook om ze met minder fouten en minder personeelsafhankelijk te maken," legt Operations Manager Sandra Eckelmann uit. De centrale besteloplossing is Chefslist - een combinatie van een webshop en een mobiele app waarmee klanten overal en altijd kunnen bestellen. De digitale workflow wordt uitgebreid met interface-import direct uit de ERP-systemen van klanten en het gebruik van kunstmatige intelligentie die pdf-bestellingen automatisch leest en verwerkt.
© Köhra GmbH
AI als oplossing voor het tekort aan geschoolde arbeidskrachten
Deze automatisering biedt niet alleen gemak voor klanten, maar vormt ook een antwoord op het aanhoudende tekort aan geschoolde arbeidskrachten. "Er zijn simpelweg niet genoeg mensen om alle processen handmatig te beheren. Wat AI vandaag de dag doet, creëert ruimte voor gepersonaliseerd advies en betere klantenservice," aldus Eckelmann.
© Köhra GmbH
De basis voor Köhra's digitaliseringsstrategie werd al in 2003 gelegd toen het bedrijf overschakelde naar een nieuw ERP-systeem genaamd Delta Business.
De bestel-app wordt ook positief ontvangen door klanten. "Met de bestel-app zijn onze groente- en fruitbestellingen eindelijk digitaal en mobiel. Iedereen in het team kan bestellen - zelfs zonder taal- of schrijfvaardigheden dankzij de afbeeldingen. Ik heb volledig overzicht en kan op elk moment ingrijpen. Bestellen is daarmee echt teamwerk geworden," zegt Markus Römisch, chef-kok in avonturenhotel "Zur Schiffsmühle" en klant van het eerste uur.
Verhoogde efficiëntie, innovatiekracht en toekomstbestendigheid
Ook aan de inkoopkant worden al projecten gerealiseerd. "Onder andere wordt er een tool ontwikkeld waarmee het proces van inkomende goederen en de kwaliteitscontrole via een mobiele applicatie kan worden uitgevoerd. De bijbehorende foto-app is al in gebruik," legt de directie uit. "Al deze projecten dragen uiteindelijk bij aan een hoger niveau van digitalisering, wat op zijn beurt leidt tot meer efficiëntie, innovatiekracht en toekomstbestendigheid."
Meer weten over Köhra-Frische? Klik hier voor het interview van vorig jaar over het 'RegioTeller'-project
Voor meer informatie:
Sandra Eckelmann
Köhra- Frische GmbH
Leipziger straße 32
04683 Köhra, Duitsland
Tel: +49 34293 533-26
info@koehra.de
www.koehra.de