Sinds 2017 is de export van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie met 23% gedaald, terwijl de import uit de EU slechts met 5% is afgenomen. Dat blijkt uit cijfers van de Britse brancheorganisatie Logistics UK, gepresenteerd door voorzitter Phil Roe tijdens zijn toespraak op Multimodal 2025 in Birmingham, op 17 juni.
"Tussen 2017 en 2024 daalde de export naar de EU van 106,4 miljoen ton naar 82,4 miljoen ton. De import daalde slechts licht, van 111,6 miljoen ton naar 105,5 miljoen ton," aldus Roe. "Dit wijst erop dat Britse exporteurs sinds de Brexit met aanzienlijk meer handelsfrictie worden geconfronteerd dan hun Europese tegenhangers."
Ook in het containervervoer is dit verschil zichtbaar. Uit een analyse van Logistics UK en MDS Transmodal blijkt dat de containerexport naar de EU, gemeten in TEU's (twintigvoetcontainers), met 21% daalde, terwijl de import slechts met 5% terugliep.
Volgens Roe zijn met name de sanitaire en fytosanitaire (SPS) controles verantwoordelijk voor deze scheefgroei. Deze regelgeving, ingevoerd na het vertrek van het VK uit de EU, raakt vooral de handel in dierlijke, plantaardige en bederfelijke goederen. "De controles hebben het handelsverkeer van bederfelijke producten aanzienlijk beïnvloed," legde hij uit. "Britse exporteurs kregen al vanaf 2021 te maken met nieuwe regels, terwijl het VK pas in 2024 begon met inspecties op EU-goederen."
De impact is duidelijk zichtbaar in de exportcijfers van specifieke productgroepen:
- Groenten en fruit: –35%
- Vlees en vleesproducten: –28%
- Vis: –23%
- Zuivel en eieren: –6%
Daarentegen bleef de import van deze producten uit de EU veel stabieler: groenten en fruit daalden met slechts 12%, vlees met 5%.
Roe benadrukte dat factoren zoals douaneprocedures, veterinaire controles en certificatie-eisen leiden tot vertragingen en extra kosten. Daardoor wordt de export van bederfelijke producten steeds minder rendabel. Volgens hem beschouwen Europese logistieke bedrijven het VK dan ook steeds vaker als een specialistische markt vanwege de bijkomende complexiteit en vertragingen.
Om de situatie te verbeteren, pleitte Roe voor een snelle invoering van de herziene grensprocedures die recent zijn overeengekomen tijdens de UK-EU-reset-top. Daarbij verwelkomde hij het voornemen om een SPS-akkoord te verkennen. "Een grensakkoord gebaseerd op dynamische afstemming zou veel van de huidige controles overbodig maken en het concurrentievermogen helpen herstellen. Dit moet snel worden ingevoerd, in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven."
Hij sloot af met de oproep om handelsbelemmeringen te verminderen. "Dat is essentieel om de Britse economie te ondersteunen en de logistieke sector effectief te laten opereren in het post-Brexit tijdperk."
Voor meer informatie:
Logistics UK
Tel: +44 03717 11 22 22
enquiry@logistics.org.uk
www.logistics.org.uk