Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zwitserse telers klagen Coop aan wegens nieuw kortingsmodel

Een groep lokale groente- en fruittelers heeft een officiële klacht ingediend bij de Zwitserse Mededingingscommissie (Comco) tegen supermarktketen Coop. Aanleiding is een nieuw kortingsmodel dat volgens de telers hun inkomsten ernstig schaadt. Sinds april 2025 eist Coop van leveranciers dat zij een percentage van hun omzet als bonus terugbetalen aan de retailer.

Volgens Fair Markets Switzerland werd het nieuwe model in mei ingevoerd met een korting van 1% in de regio's Bern en Freiburg. In januari 2026 zal dit tarief naar verwachting stijgen naar 3% in het hele land. De organisatie schat dat dit de telers volgend jaar CHF 8 miljoen (€8,2 miljoen) kan kosten.

Stefan Flückiger, voorzitter van Fair Markets Switzerland, spreekt van "een neerwaartse prijsspiraal" en roept op om paal en perk te stellen aan deze praktijk, om te voorkomen dat andere supermarktketens het voorbeeld volgen. Ook Rudi Berli van telersorganisatie Uniterre uitte zijn zorgen over de toename van dergelijke eisen en waarschuwde dat ze de levensvatbaarheid van de lokale land- en tuinbouwsector bedreigen.

De Comco zal onderzoeken of Coop haar dominante marktpositie misbruikt door leveranciers eenzijdig zulke voorwaarden op te leggen. Coop en Migros (inclusief Denner) controleren samen ruim 80% van de Zwitserse levensmiddelenretailmarkt. De concurrentie wordt verder beperkt doordat Lidl en Aldi elk slechts zo'n 3% van het marktaandeel hebben en Coop en Migros het merendeel van de toplocaties in handen hebben.

Bron: le News