Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Traditionele zuivel en vleesproducten worden deels plantaardig

Even wennen: koolrabi en knolselderij smaakmakers in combinatieproducten

Het assortiment van Albert Heijn breidt uit met 15 nieuwe producten die een combinatie zijn van dierlijke en plantaardige ingrediënten. Het assortiment omvat onder meer twee zuiveldrinks met een mix van melk en plantaardige eiwitten, zeven vleesproducten zoals hamburgers, mager gehakt, braadworsten, soepballetjes en chipolataworstjes verrijkt met suikerbietenvezel, en zes vleeswaren waaronder grillworst, gekookte worst, boterhamworst en gebraden gehakt met knolselderij en koolrabi en cervelaat en salami met boterbonen.

"Het idee van combinatieproducten is nieuw en kan even wennen zijn. Maar uit smaakonderzoek blijkt dat deze producten net zo lekker zijn als de reguliere varianten," zegt Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn. "We maken het makkelijker om vaker plantaardig te eten, zonder dat klanten iets hoeven in te leveren op smaak of gewoonte. Kleine aanpassingen kunnen zo een groot verschil maken, voor jezelf én voor de planeet."

De nieuwe producten combineren koemelk of vlees met plantaardige ingrediënten zoals veldboneneiwit, suikerbietenvezels, knolselderij en boterbonen. Deze mix zorgt voor een vertrouwde smaak en textuur, met verbeterde voedingswaarden en een lagere milieu-impact. Daarnaast zijn ze gelijk geprijsd of goedkoper dan de volledig dierlijke varianten.

Plantaardiger eetpatroon
Albert Heijn zet stap voor stap in op een eetpatroon waarin plantaardige eiwitten steeds belangrijker worden. Met ruim 350 producten onder het merk AH Terra helpt de supermarkt klanten om makkelijker en vaker voor plantaardig te kiezen. Dit past binnen de bredere beweging van de eiwittransitie, waarin de verschuiving naar duurzame eiwitbronnen cruciaal is voor het halen van klimaat- en milieudoelen. Albert Heijn wil dat in 2030 minstens 60% van de verkochte eiwitten plantaardig is, een flinke groei ten opzichte van 44,2% eind 2024. De nieuwe combinatieproducten zijn een praktische stap in die richting: een toegankelijke manier voor consumenten om kleine veranderingen te maken die samen een groot verschil kunnen maken.

De nieuwe producten zijn per 16 juni verkrijgbaar in de winkel en via ah.nl.

Bron: Albert Heijn