Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aldi uitgeroepen tot goedkoopste supermarkt in het VK

Spar wil groter aandeel in Ierse retailmarkt van €15 miljard

Servië: Italiaanse retailketen selecteert eerste locaties in Servië
Eurospin EKO Company, dat filialen beheert in Slovenië en Kroatië, heeft officieus zijn eerste locaties in Servië geselecteerd. Via zijn vertegenwoordigers heeft Eurospin onlangs een groot aantal vacatures gepubliceerd voor het Servische hoofdkantoor, met enkele maanden training gepland in Kroatië en Italië. Volgens informatie van het portaal Retail Serbia zijn sommige afdelingen eind vorig jaar al begonnen met het opleiden van Servische collega's. Eurospin is momenteel actief op 1.300 locaties in Italië, Slovenië, Kroatië en Malta, met meer dan 22.000 werknemers. In 2024 genereerde het bedrijf bijna tien miljard euro aan inkomsten. De groep werd in 1993 opgericht door vier ondernemers als antwoord op de groeiende vraag van consumenten naar schappelijke retailprijzen.
Bron: Serbian Monitor

Ierland: Spar wil groter aandeel in Ierse retailmarkt van 15 miljard euro
De Zuid-Afrikaanse Spar-groep kondigde vorige week bij de publicatie van haar halfjaarverslag aan dat ze van plan was om zich terug te trekken uit haar uitgebreide activiteiten in Zwitserland en het VK, maar verklaarde verrassend genoeg van plan te zijn om haar investeringen in Ierland te verdubbelen.
De beslissing van de groep om haar Zwitserse en Britse retailactiviteiten van de hand te doen, maakt deel uit van een strategische heroriëntering naar een meer winstgevende internationale aanwezigheid. Angelo Swartz, chief executive van de Spar groep, verklaarde dat de groep een moeilijk bedrijfsklimaat had, vooral in zijn Europese activiteiten, terwijl ook de Zuid-Afrikaanse consument onder druk blijft staan.
Bron: Irish Examiner

VK: Sainsbury's gaat over op elektronische schaprandlabels
Sainsbury's supermarkten hebben een grote verandering aangekondigd die consumenten binnenkort kunnen opmerken in de winkelschappen. De klassieke Britse supermarkt is de nieuwste retailer die elektronische schaprandlabels (ESL's) uitprobeert om zijn winkels te moderniseren en de operationele efficiëntie te verbeteren.
ESL's bieden retailers de mogelijkheid om hun prijzen in realtime bij te werken, met als doel prijsfouten te verminderen en promotionele aanbiedingen beter te beheren. Voor mensen die in supermarkten werken zal het ook tijd besparen, omdat papieren etiketten niet meer handmatig door het personeel hoeven te worden vervangen.
Bron: Grocery Trader

VK: Is er nog ruimte voor supermarktuitbreiding in het VK?
Het Britse supermarktlandschap heeft de afgelopen drie decennia dramatische veranderingen ondergaan. Het Verenigd Koninkrijk, ooit een gouden gebied voor snelle retailexpansie, zag in de jaren 1990 en begin 2000 een explosie van supermarktopeningen. Giganten als Tesco, Sainsbury's, Asda en Morrisons voerden een felle strijd om de dominantie. In die tijd was locatie alles. Hoe dichter een winkel bij de consument was, hoe succesvoller hij waarschijnlijk zou zijn. Prijzen waren belangrijk, maar gemak was koning.
Dus is er in deze overvolle en concurrerende markt nog ruimte voor nieuwe supermarktuitbreidingen? Het antwoord is complex. Vanuit het perspectief van de fysieke retail is de waarde van de markt grotendeels tot stilstand gekomen. De winst voor de ene retailer gaat nu vaak ten koste van de winst voor de andere. Marktaandeel wordt eerder herverdeeld dan uitgebreid. Het openen van nieuwe winkels heeft tegenwoordig minder te maken met het laten groeien van de markt en meer met strategische vervanging. Elke nieuwe Aldi die wordt geopend, kan betekenen dat de aanwezigheid van een plaatselijke Tesco, Morrisons of Asda wordt verzwakt.
Bron: International Supermarket News

VK: Co-op biedt pakketkluisjes aan
Consumenten die afhankelijk zijn van Royal Mail voor het verzenden en ontvangen van online bestellingen, kunnen vanaf deze zomer gebruikmaken van pakketlockers. Dit betekent dat mensen 24/7 voorgelabelde pakketten en retourzendingen van Royal Mail kunnen afgeven. Afhalen zal binnenkort ook mogelijk zijn bij de lockers, maar Co-op heeft nog geen tijdlijn bevestigd. De lockers bieden de mogelijkheid om labels af te drukken, wat betekent dat klanten gewoon online hoeven te betalen en het label kunnen afdrukken door een QR-code te scannen bij de locker, of om een QR-code te vragen als ze een aankoop retourneren.
Bron: The Sun

VK: Aldi uitgeroepen tot goedkoopste supermarkt in het VK
Uit de maandelijkse analyse van de consumentenexperts voor een mandje met 82 essentiële artikelen bleek dat de totale prijs van een aankoop bij de discount retailer £21,23 lager was dan bij Morrisons, £20,11 lager dan bij Sainsbury's en £16,87 lager dan bij Tesco. Zelfs bij gebruik van een Clubcard of Nectar Card was Aldi nog steeds het goedkoopst. Volgens het onderzoek van Which? hadden consumenten bijna £2,000 kunnen besparen door het afgelopen jaar Aldi boven Waitrose te verkiezen. Volgens Kantar, een analist, zijn de supermarktprijzen nu 3,5% hoger dan een jaar geleden, een stijging ten opzichte van 3,3% in februari na een daling van 3,7% in december. Het British Retail Consortium heeft gezegd dat het verwacht dat de voedselinflatie tegen de tweede helft van het jaar de 4% zal bereiken, te midden van geopolitieke spanningen en een kostenstijging van 7 miljard pond als gevolg van de herfstbegroting.
Bron: Denbighshire Free Press