België: Blokkades bij Lidl vanwege "ondraaglijke" werkdrukWerknemers van Lidl blokkeren de vijf Belgische depots van de discounter vanwege de werkdruk, die ze "ondraaglijk" noemen. Als gevolg daarvan is de bevoorrading van de winkels volledig stilgelegd. De vakbonden eisen een concreet plan om de situatie te verbeteren, anders volgen er mogelijk stakingen in de winkels zelf. De vijf distributiecentra van Lidl in België (Genk, Gullegem, La Louvière, Marche-en-Famenne en Sint-Niklaas) zijn stilgelegd, schrijft de Belgische krant De Tijd.
Bron: retaildetail.eu
Morrisons levert verse groenten aan London Vegetable Orchestra voor zomertournee
Morrisons kondigt met trots aan dat het de officiële leverancier is van verse groenten voor het London Vegetable Orchestra (LVO) tijdens hun zomertournee, die op 1 juli van start gaat op het RHS Hampton Court Garden Festival. Het LVO, meer dan tien jaar geleden opgericht door klassiek geschoolde muzikanten, speelt op unieke instrumenten die volledig zijn vervaardigd uit verse groenten. Denk aan wortelen, courgettes, aardappelen, koolrapen, pompoenen en aubergines – allemaal afkomstig van Morrisons. Voor de instrumenten gelden specifieke eisen: zo moeten de wortelen bijvoorbeeld groot en recht zijn om geschikt te zijn voor gebruik. De groenten en fruit worden geleverd door vaste telers waar Morrisons het hele jaar mee samenwerkt, wat garant staat voor kwaliteit en continuïteit.
In ander nieuws is Morrisons de eerste supermarkt in het Verenigd Koninkrijk die maar liefst drie miljoen verrassingszakken met voedsel heeft gered via de Too Good To Go-app. Met dit initiatief wordt voedselverspilling actief tegengegaan, een belangrijk onderdeel van Morrisons' inzet voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Bron: morrisons-corporate.com
Schouten Europe lanceert groenterijke "Taste of the World"-burgersDe Nederlandse teler van vleesalternatieven Schouten Europe heeft zijn assortiment uitgebreid met drie nieuwe "Smaak van de Wereld"-burgers. De groenterijke burgers zijn geïnspireerd op internationale keukens en zijn verkrijgbaar in Mexicaanse, Italiaanse en Thaise varianten. Elke burger heeft een eigen smaakprofiel waarbij natuurlijke ingrediënten worden gebruikt in plaats van vlees te imiteren.
Bron: vegconomist.com
Zweden: ICA Gruppen publiceert cijfers over eerste vier maanden van 2025Voor ICA Gruppen als geheel steeg de netto-omzet in de eerste vier maanden van het jaar met 5,5% tot SEK 45.234 miljoen (€4.161 miljoen) (vorig jaar SEK 42.864 miljoen / €3.940 miljoen). Het bedrijfsresultaat, exclusief posten die de vergelijkbaarheid beïnvloeden en de impact van IFRS 16 Leases, daalde tot SEK 1.257 miljoen (€116 miljoen) (SEK 1.632 miljoen / €150 miljoen), wat overeenkomt met een operationele marge van 2,8% (3,8%).
De winst over de periode kwam uit op SEK 1.223 miljoen (€113 miljoen), een stijging van SEK 203 miljoen (€19 miljoen) ten opzichte van SEK 1.020 miljoen (€94 miljoen) in dezelfde periode vorig jaar.
Deze stijging is volledig toe te schrijven aan de winst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (Rimi Baltic), die in de verslagperiode een positief resultaat opleverde van SEK 362 miljoen (€33 miljoen) tegenover een verlies van SEK 9 miljoen (€0,8 miljoen) vorig jaar – een verbetering van SEK 371 miljoen (€34 miljoen).
Bron: icagruppen.se
Dertiende Jumbo Foodmarkt rekent op Belgische en Duitse klantenJumbo heeft haar dertiende Foodmarkt geopend in Echt, in de Nederlandse provincie Limburg. Met een breed assortiment Belgische en Duitse producten richt de 2.500 m² grote belevingswinkel zich nadrukkelijk op consumenten over de grens. De nieuwe Jumbo Foodmarket ligt in Echt, ten noorden van Maastricht, in een smal stukje Nederland dat ingeklemd ligt tussen België en Duitsland.
Bron: retaildetail.eu
Deliveroo verbindt zich met Manna als het live gaat met testfase van dronebezorging in DublinDeliveroo is in samenwerking met Manna begonnen met bezorging per drone in Dublin, Ierland. De dienst is gevestigd in Blanchardstown, Dublin 15, en Deliveroo voert de komende weken een testfase uit.
Bron: retailtechinnovationhub.com
VK: 'Thuis rijpen' bananen gelanceerd om consumenten te helpen voedselverspilling tegen te gaanConsumenten krijgen meer keuze bij het kopen van bananen, zodat ze thuis minder voedsel kunnen verspillen - dankzij een nieuwe maatregel van Tesco. Bananen behoren tot de populairste voedingsmiddelen die in Britse supermarkten worden gekocht, maar ze worden ook het meest verspild omdat ze erg snel rijpen. Maar nu hebben klanten thuis meer flexibiliteit in houdbaarheid nu Tesco 'thuis rijpen' bananen toevoegt aan hun assortiment.
Bron: tescoplc.com