COO Booker wordt CEO van Tesco voor EuropaJonny McQuarrie, chief operating officer (COO) van Booker, wordt Tesco's CEO voor Centraal-Europa. Hij volgt Matt Simister op, die onlangs zijn vertrek bij de supermarkt aankondigde. McQuarrie was drie jaar lang COO van Booker, na functies als retail director bij Tesco convenience en One Stop Stores.
Bron: talkingretail.com
Nederland: Omzet retail in april met ruim 4% gestegenHet Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat de omzet van de retail in april 2025 4,2% hoger was dan in april 2024. De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen was in april 2,5% hoger dan een jaar eerder. Het verkoopvolume was 2,4% lager. De omzet in supermarkten steeg met 1,8% en in speciaalzaken met 7,7%.
Bron: cbs.nl
REWE Digital: De toekomst van winkelen met computervisie Kai-Uwe Reimers, hoofd onderzoek en innovatie bij REWE Digital, heeft op sociale media gesproken over winkels die worden aangedreven door computervisie en hoe ze een blik bieden op de toekomst van retail. In een LinkedIn-post zei hij: "Niet scannen. Geen kassa. Geen wachten. Wat ooit klonk als science fiction is nu al realiteit - dankzij Trigo. REWE Pick&Go en Tesco GetGo zijn pioniers op het gebied van computer vision die de winkelervaring een nieuwe vorm geven."
Bron: retailtechinnovationhub.com
Spar Schotland lanceert 'Big Deals of Summer' seizoenSpar Scotland heeft de lancering aangekondigd van zijn 'Big Deals of Summer' (BDOS) seizoen - een multi-channel initiatief dat is ontworpen om consumenten aan te trekken en waarde te creëren tijdens de zomermaanden. Het seizoen start in alle Spar-winkels in Schotland en loopt in de maanden juni, juli en augustus. De campagne biedt een reeks zomeraanbiedingen in alle belangrijke convenience-categorieën. Een breder scala aan promoties zal rouleren gedurende de drie maanden, met als doel om de dynamiek te behouden en klanten nieuwe redenen te geven om te winkelen bij Spar Schotland.
Bron: talkingretail.com
Metro werkt samen met Multicedi in ItaliëDe Italiaanse grossiers Metro Italia en Multicedi zijn een samenwerking aangegaan om de horecasector in Zuid-Italië te ondersteunen, met name in de regio's Campanië en Molise. Voor het eerst zullen de huismerken van Metro - Metro Chef, Metro Professional, Rioba en Aro - verkrijgbaar zijn via het netwerk van een horecapartner, met name in de Adhoc Cash & Carry-winkels van Multicedi.
Bron: esmmagazine.com
Europese Commissie legt hoge boete op aan Delivery Hero en Glovo wegens kartelafsprakenDe Europese Commissie heeft Delivery Hero en Glovo, twee grote spelers in de online voedselbezorgingssector, samen een boete van 329 miljoen euro opgelegd wegens deelname aan een kartel. De bedrijven spraken onder meer af om geen werknemers van elkaar weg te kapen, vertrouwelijke commerciële informatie uit te wisselen en hun geografische markten onderling te verdelen.
Deze overtredingen vonden plaats binnen de hele Europese Economische Ruimte (EER) en duurden vier jaar. Kartels als deze beperken de keuzevrijheid van consumenten en zakenpartners, verkleinen de kansen voor werknemers en ondermijnen de prikkel om te concurreren en te innoveren.
Bron: ec.europa.eu
De economische impact van Mercadona in Spanje in 2024Het IVIE (Valenciaans Instituut voor Economisch Onderzoek) schat in haar jaarlijkse studie de belastinginkomsten en economische impact van Mercadona. In 2024 hebben de activiteiten van Mercadona en zijn assemblagelijn 33,35 miljard euro aan inkomsten bijgedragen en 743.700 banen gecreëerd, wat gelijk staat aan 2,10% van het Spaanse BBP en 3,71% van de totale werkgelegenheid in Spanje. De belastinginkomsten voor de overheid bedroegen €12,6 miljard.
Bron: info.mercadona.es
Duitse e-commerce groeit met 4% in 2025De Duitse vereniging van retailers (HDE) verhoogt haar prognose voor e-commerce voor dit jaar. Het voorspelt een stijging van 4%. Verwacht wordt dat de Duitse e-commercemarkt tegen het einde van dit jaar een totale omzetwaarde van 92,4 miljard euro zal bereiken.
Bron: ecommercenews.eu
Tesco test kortere openingstijden in Express-winkelsTesco overweegt een aantal van zijn winkels een uur eerder te sluiten nadat het werd getroffen door een stijging van de personeelskosten met 235 miljoen pond als gevolg van wijzigingen in de premies voor de volksverzekeringen. De supermarktketen zou bezig zijn met een proef met kortere openingstijden in zijn Express-winkels, waarbij de winkels om 22.00 uur sluiten in plaats van 23.00 uur. De retailer zou minder werknemers in dienst hebben als de winkels open zijn, meldt The Telegraph.
Bron: retailgazette.co.uk