Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe BioMarktMeter geeft inzicht in markt voor biologisch voedsel

"Biologische producten zijn goed voor 3,6% van de totale supermarktomzet"

2 juni is de BioMarktMeter verschenen: een nieuwe monitor die de ontwikkeling van de markt voor biologische producten in Nederland volgt. De BioMarktMeter is een initiatief van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research.

De BioMarktMeter verzamelt actuele en betrouwbare data over vraag en aanbod in verschillende afzetkanalen en bij de consument, als onderdeel van het landelijke Actieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022–2030. Dat Actieplan heeft als doel om het biologisch landbouwareaal in Nederland te laten groeien naar 15% in 2030.

© WUR

Vraag en aanbod structureel gevolgd
Voor het eerst wordt nu gestructureerd onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in de biologische markt. De monitor meet de consumentenbestedingen aan biologische producten in supermarkten, en later dit jaar ook bestedingen in de foodservice en biologische speciaalzaken. Ook marketingaspecten zoals prijs, promotie en assortiment worden onderzocht. Daarnaast biedt de monitor inzicht in hoe consumenten biologische producten ervaren – van hun houding en acceptatie tot de drijfveren achter aankoopgedrag.

De BioMarktMeter start met:

  • Omzetcijfers van biologische producten in supermarkten
  • Inzicht in de ontwikkeling van het aanbod, de prijs en promoties van biologische producten bij vijf supermarkten

Deze onderdelen worden wekelijks gemeten, maandelijks gerapporteerd en per kwartaal gepubliceerd.

Later dit jaar wordt de BioMarktMeter verder uitgebreid met:

  • Informatie over consumentengedrag, zoals perceptie, acceptatie en aankoopbeslissingen van biologische producten
  • Analyse van de achterliggende motivaties en barrières bij consumenten
  • Verkoopdata uit de foodservice en biologische speciaalzaken.
    Prijsverschil wisselend

Uit de eerste meting blijkt dat biologische producten soms meer dan twee keer zo duur zijn als producten uit de niet-biologische landbouw. Zo is biologisch varkensvlees met een gemiddelde goedkoopste prijs van €18,62 per kilo ruim twee keer duurder dan niet-biologisch varkensvlees met €8,23 per kilo. Ook biologische Nederlandse kaas is een uitschieter, met €16,11 per kilo tegenover €8,11 niet-biologisch. Daarentegen is het prijsverschil bij andere producten, zoals aardappelen, melk of wortelen, veel minder groot.

Opvallend is ook dat de promotie van het biologisch assortiment bij de vijf onderzochte supermarkten (Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en PLUS) achterblijft ten opzichte van het niet-biologische assortiment. Het aandeel van biologische producten in promotiefolders varieert van 0,4 tot 5,7% in het eerste kwartaal van 2025, wat uitkomt op een gemiddelde van 2,8%.

Wel is de omzet van de verkoop van biologische producten gestegen, van 3,2% in het vierde kwartaal van 2024 tot 3,6% in het eerste kwartaal van 2025.

Waarom biologische omzet meten?
Biologische landbouw is een van de productiemethoden die bijdraagt aan een gezonde bodem, schoon water, minder emissies, meer biodiversiteit en meer dierenwelzijn. Maar om deze voordelen op grotere schaal te realiseren, moet ook de vraag van consumenten groeien. De BioMarktMeter biedt beleidsmakers, bedrijven en maatschappelijke organisaties de informatie die zij nodig hebben om gerichte keuzes te maken, knelpunten te signaleren en kansen te benutten. Zo ondersteunt de monitor de transitie naar een duurzaam en toekomstbestendig voedselsysteem.

Alle gegevens en analyses zijn vanaf 2 juni beschikbaar op de website www.staatvanbiologisch.nl via het tabblad BioMarktMeter.

Bron: WUR

Publicatiedatum: