Slovenië: Spar blijft nieuwe initiatieven ontplooienSpar Slovenië heeft samen met Resman Plus d.o.o. een nieuwe Spar-franchisewinkel geopend in Naklo. De winkel legt de nadruk op AGF, met een kleurrijk aanbod van groenten en fruit. In samenwerking met het YouSea Institute organiseerde Spar schoonmaakacties in zee en introduceerde nieuwe functies in de Spar Plus mobiele app, waarmee gebruikers digitale facturen kunnen ontvangen. Daarnaast werden exclusieve gerechten van Spar To Go geïntroduceerd, bereid door MasterChef-winnaar Luka Pangos.
Bron: spar-international.com
Kaisa Väistö-Nurminen benoemd tot Managing Director van Picadeli FinlandKaisa Väistö-Nurminen is benoemd tot de nieuwe Managing Director van Picadeli Finland. Ze treedt aan op 1 juni 2025 en volgt Nina Westerberg op, die zowel Picadeli Finland als Salico Oy – beide onderdeel van de Greenfood Group – met succes heeft geleid. Nina zal zich voortaan volledig richten op haar rol als Managing Director van Salico Oy.
Bron: greenfood.se
EBRD steunt Viva Fresh met €25mln lening om Spar Albanië over te nemenDe Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) en het Enterprise Expansion Fund II (ENEF II), ondersteund door de EU, verstrekken een lening van €25 miljoen aan Viva Fresh Kosovo. De in Kosovo gevestigde retailer zal dit bedrag gebruiken om uit te breiden naar buurland Albanië via de overname van Spar Albanië.
Bron: esmmagazine.com
VK: Retailers waarschuwen voor moeilijkere tijden nu kosten voedselinflatie opdrijvenDe voedselinflatie steeg in mei voor de vierde maand op rij, vooral door hogere prijzen voor vers voedsel en stijgende kosten voor retailers, blijkt uit de nieuwste BRC-NielsenIQ Shop Price Index. De voedselinflatie kwam in mei uit op 2,8% op jaarbasis, tegen 2,6% in april, en ligt boven het driemaands gemiddelde van 2,6%. Vers voedsel leverde de grootste bijdrage met een stijging van 2,4% op jaarbasis, tegenover 1,8% een maand eerder. Helen Dickinson, CEO van het British Retail Consortium, verklaarde: "Terwijl de totale winkelprijzen in mei stabiel bleven, steeg de voedselinflatie voor de vierde maand op rij."
Bron: retailgazette.co.uk
Rohlik Group behaalt mijlpaal in AutoStore-systemenRohlik Group meldt dat na vier maanden voorbereiding en uitvoering al zijn 12 AutoStore-systemen nu volledig worden aangestuurd door hun eigen controlesysteem: ARCOS. Dit systeem is in-house ontwikkeld, ontworpen rondom de processen van de Europese e-grocery specialist en geoptimaliseerd voor snelheid, efficiëntie en flexibiliteit.
Bron: retailtechinnovationhub.com
VK: M&S versnelt nieuwe winkelopeningen met ontwikkeling van 12 voormalige Homebase-winkelsMarks & Spencer heeft aangekondigd te investeren in twaalf nieuwe winkels op voormalige Homebase-locaties door heel Engeland, wat meer dan 550 nieuwe banen oplevert. De winkels krijgen moderne in-store ontwerpen om een groter deel van het M&S Food-assortiment aan te bieden, met groenten en fruit in marktstijl.
Bron: corporate.marksandspencer.com
DUG Foodtech in de schijnwerpers: Aardappeldrank boeit Duitse media en consumentenHet Zweedse merk DUG haalt in Duitsland de krantenkoppen met zijn innovatieve melkalternatief op basis van aardappelen, dat veel media-aandacht en consumenteninteresse krijgt. De grootste Duitse tabloid, BILD, wijdde recent een prominent artikel aan DUG en de introductie van het merk bij grote supermarktketens zoals Rewe, Rossmann en Kaufland. Het artikel, getiteld "Kartoffel-Milch erobert deutsche Supermärkte" ("Aardappelmelk verovert Duitse supermarkten"), weerspiegelt de groeiende nieuwsgierigheid en belangstelling voor alternatieve melkproducten, waarbij DUG opvalt door het unieke gebruik van aardappelen.
Bron: ir.dugdrinks.com
Concurrentie om VK supermarktwinkels te kopen neemt toe ondanks onzekerheidInvesteerders in onroerend goed concurreren steeds meer om supermarkten in het VK te kopen, nu een gebrek aan nieuwe locaties en trage planningsprocessen op de ontwikkelingen wegen. Winkels in supermarkten "blijken een van de meest veerkrachtige en aantrekkelijke investeringssectoren te zijn", volgens onderzoek van Colliers.
Bron: standard.co.uk
Lidl, Kaufland eigenaar Schwarz Group meldt 4,9% omzetgroei in boekjaar 2024Schwarz Group, eigenaar van de ketens Lidl en Kaufland, behaalde in het boekjaar 2024 een omzet van €175,4 miljard, een stijging van 4,9% ten opzichte van het voorgaande jaar. Discountketen Lidl zag zijn winkelomzet met 5,3% groeien tot €132,1 miljard. Kaufland realiseerde een omzet van €35,2 miljard, wat een groei van 2,9% betekent..
Bron: esmmagazine.com