Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waarom een techbedrijf een citrusimporteur en -exporteur overnam

De AGF-sector maakt momenteel een consolidatie door. "We zien deze trend wereldwijd, maar hij is vooral duidelijk in het noordelijk halfrond", vertelt Juan Gonzalez Pita, COO van Salix Fruits, een importeur en exporteur van fruit. Ouder wordende bedrijfseigenaren, een gebrek aan generatiewisseling, stijgende kosten en de toegenomen interesse van investeerders zijn enkele van de redenen achter de verkoop van bedrijven. Voor het kopende bedrijf biedt een overname schaalvoordelen en kan het een snelle uitbreiding naar een bepaalde markt mogelijk maken. "Veel van deze overnames worden aangestuurd door private-equitybedrijven", zegt Gonzalez Pita. "Dit is vooral het geval bij familiebedrijven zonder een duidelijk opvolgingsplan. In dit geval is een overname dan ook een logische stap."

© Salix FruitsJuan Gonzalez Pita tijdens een vergadering

Een revolutie in de sector door middel van technologie
Het gebruik van steeds geavanceerdere technologieën en de wens om de groente- en fruitsector vooruit te helpen, hebben de laatste tijd geleid tot toenemende investeringen van technologiebedrijven in de sector. Een goed voorbeeld hiervan is GrubMarket, een Califoriaans voedseltechnologiebedrijf dat de afgelopen jaren talrijke overnames heeft gedaan in de groente- en fruitsector. Gevestigd in Silicon Valley, het hart van de technologie-industrie in de Verenigde Staten, is het bedrijf vastbesloten de AGF-sector te transformeren door middel van technologie.

"Ze willen niet alleen de status quo verbeteren, maar hun doel is om iets te bereiken wat nog niemand eerder heeft gedaan", zegt Juan Gonzalez Pita van Salix Fruits. "Ze willen deze sector echt revolutioneren door middel van technologie, niet alleen door consolidatie."

Met deze ambitie in gedachten nam GrubMarket in 2020 zijn eerste AGF-bedrijf over. Sindsdien is het bedrijf steeds actiever op overnamepad, met meer dan 50 overnames in de afgelopen vijf jaar. Salix Fruits werd in 2022 onderdeel van het GrubMarket-netwerk, en andere Amerikaanse groente- en fruitbedrijven die zich hebben aangesloten, zijn onder andere Sierra Produce, SunFed, Sally Produce, A\&B Tropical Produce en Bengard Marketing. Begin april kondigde GrubMarket de overname van Delta Fresh Produce aan, waarmee de groeistrategie wordt voortgezet.

Synergieën
De visie en waarden van GrubMarket sluiten perfect aan bij die van Salix. "Innovatie heeft altijd centraal gestaan en technologie zit in ons DNA, aangezien wij een van de eerste bedrijven in onze sector waren die een app lanceerden waarmee we met onze klanten konden communiceren", zegt Juan Gonzalez Pita van Salix Fruits. "Toen GrubMarket ons benaderde voor een overname, voelden we een sterke overeenkomst. Dit was niet zomaar een verkoop, maar een unieke kans om deel uit te maken van een veel groter en vooruitstrevend ecosysteem."

Door in 2022 bij GrubMarket aan te sluiten, werd Salix onderdeel van een familie van meer dan 70 bedrijven, met een gezamenlijke waarde van 3,5 miljard dollar. Hoewel de kernactiviteiten van Salix ongewijzigd blijven, benadrukt Gonzalez Pita hoe de overname synergieën heeft gecreëerd en hoe Salix en de andere bedrijven in de GrubMarket-familie van elkaars aanwezigheid profiteren. "We maken nu deel uit van een sterk netwerk dat ons bescherming, toegang tot gedeelde kennis en schaalvoordelen biedt op veel gebieden van het bedrijf."

Specialisten
De kernactiviteiten van het bedrijf zijn sinds de overname hetzelfde gebleven, evenals het managementteam en de organisatiestructuur van Salix. "We hebben een flexibele structuur en een scherp oog voor opkomende markttrends. Als ik Salix in één woord zou moeten omschrijven, zou dat 'specialisten' zijn. Ons managementteam heeft samen meer dan 100 jaar ervaring in de AGF-sector en we kennen zowel de productie als de commerciële kant van het vak door en door. We blijven wereldwijd oplossingen op maat bieden voor onze telers en klanten, die optimaal aansluiten op hun individuele behoeften."

Dynamiek in de citrusmarkt
Tot aan de overname werd Salix geleid door vier partners en een team van 25 mensen. De twee belangrijkste activiteiten van het bedrijf waren import en wereldwijde cross-trading. Met kantoren in acht verschillende landen was Salix internationaal gestructureerd. Die activiteiten zijn vandaag de dag ongewijzigd gebleven. Vers fruit wordt wereldwijd geïmporteerd, waarbij Zuid-Amerika de belangrijkste inkoopregio is en citrus het belangrijkste product. "Voor de inkoop van citrus zijn Argentinië, Chili, Uruguay en Peru de belangrijkste landen. Onlangs hebben we daar Egypte aan toegevoegd, dat voor ons een zeer belangrijke herkomst is geworden. Naast deze landen speelt Zuid-Afrika een belangrijke rol in onze wereldwijde inkoopstructuur voor citrus."

Op dit moment ligt de focus van Salix op citrus, en Gonzalez Pita beschrijft het seizoen als ongebruikelijk. Terwijl er in de VS een redelijk aanbod van citroenen is, wordt Europa getroffen door strenge vorst in Turkije en andere mediterrane gebieden. "Als gevolg daarvan verwachten we een tekort aan citroenen tegen het einde van het Europese seizoen."

© Salix Fruits

Europa is een uitdagende markt
De meeste producten van Salix vinden hun weg naar de VS en Canada, maar ook naar verschillende Latijns-Amerikaanse landen. "Daarnaast zijn het Midden-Oosten en Rusland belangrijke markten voor ons." Het bedrijf verscheept ook aanzienlijke hoeveelheden citrus naar Europa, voornamelijk uit Argentinië en Zuid-Afrika. Hoewel Europa een strategische markt blijft, is het tegelijkertijd een uitdagende markt. "Er zijn veel regels, vooral op het gebied van fytosanitaire controles. Deze fungeren vaak als niet-tarifaire belemmeringen." Daarnaast is er een sterk protectionisme ten aanzien van lokale citrus uit landen als Spanje en Italië. Het is een dynamische situatie, die elk jaar verandert. "Binnen Europa zijn Duitsland, Frankrijk, Nederland en Spanje de grootste afnemers van ons fruit. Vanwege de complexe regelgeving moeten we echter uiterst voorzichtig zijn en ons snel aanpassen om deze landen te kunnen blijven bevoorraden."

Voor meer informatie:
Juan Gonzalez Pita
Salix Fruits
goodnews@salixfruits.com
www.salixfruits.com