In een wereld waarin globalisering, digitalisering en felle concurrentie de tuinbouw voorgoed hebben veranderd, verandert de manier waarop we fruit kopen en eten, alsook de relatie tussen de onderlinge schakels in de hele agrovoedingsketen.
In deze context lanceert Bollo Natural Fruit het project Natural Change. Met dit initiatief wil het Spaanse bedrijf bijdragen aan een nieuwe manier van telen en consumeren. Duurzamer, praktischer en meer afgestemd op wat de moderne consument nodig heeft.
Natural Change is niet zomaar een campagne, maar een overkoepelend programma dat inzet op verandering op drie fronten: duurzamer telen (meer oog voor natuur en bodem), sterkere samenwerking in de keten (telers, afnemers, groenteboeren, retailers) en beter inspelen op consumententrends.
"De wereld verandert razendsnel. Met Natural Change willen wij die veranderingen in goede banen leiden, en kansen creëren voor een moderne, verantwoorde teelt", zegt CEO Antonio Alarcón.
Nieuwe manier van telen: bio-inclusieve teelt
De eerste stap binnen dit project is een documentaire over biodiversiteit in de teelt. Daarin laat Bollo Natural Fruit zien hoe het bedrijf de natuur een centrale plek geeft in zijn bedrijfsvoering. Centraal staat het bio-inclusieve model, dat gericht is op het herstellen van bodems, het verbeteren van ecosystemen en een efficiënt watergebruik.
Deze werkwijze begon op het teeltbedrijf El Cerro bij Sevilla, maar beslaat inmiddels bijna 2.000 hectare. Het doel is om dit model op termijn op al de eigen percelen toe te passen. Door bio-inclusieve technieken toe te passen, stijgt de opbrengst op een natuurlijke manier. Het fruit wordt smakelijker, de bodem gezonder en het ecosysteem veerkrachtiger.
Met Natural Change wil Bollo ook de mensen in het veld beter ondersteunen: telers, plukkers, lokale gemeenschappen en ketenpartners zoals markthandelaren en supermarkten. Daarom zet het bedrijf in op projecten die telers een gezicht geven en hun werk waarderen, initiatieven voor persoonlijke en professionele ontwikkeling en sociale projecten in de regio's waar Bollo actief is: Valencia, Andalusië en Murcia.
Ook binnen de sector wordt kennis gedeeld. Zo komt er een kwartaalrapport met updates over productie, verkoop, markttrends en consumentengedrag. Daarmee wil Bollo meer transparantie en inzichten bieden aan iedereen in de versketen.
Daarnaast loopt er al sinds vorig jaar een barometer over fruitconsumptie in Spanje, die onder meer inzicht geeft in aankoopkanalen, voorkeuren, eetmomenten en favoriete fruitsoorten van de Spaanse consument.
Nieuwe manier van fruit eten
Natural Change draait ook om de consument. Bollo wil het makkelijker maken om gezond en lekker fruit te eten. "We willen bijdragen aan een nieuwe levensstijl waarin gezond eten vanzelfsprekend is", zegt Alarcón. "Fruit moet niet alleen gezond zijn, maar ook aantrekkelijk en makkelijk in te passen in het dagelijks leven."
Daarom speelt Bollo ook in op veranderend consumentengedrag met nieuwe gemaksproducten: fruitvers, maar klaar voor directe consumptie. Handig voor onderweg of een drukke dag.