Ierland: Tesco lanceert Stronger Starts Cooks-programmaTesco Ierland heeft Stronger Starts Cooks gelanceerd, een nieuw en gratis zes weken durend programma dat zich richt op de gezondheid en het welzijn van kinderen. Het initiatief bouwt voort op het succes van het Stronger Starts Food-programma, dat in 2021 van start ging en tijdens het schooljaar wekelijks gratis pakketten met fruit en groenten uitdeelt aan kinderen op DEIS-scholen.
Bron: tescoireland.ie
VK: Poundland 'wordt verkocht' voor slechts £ 1, terwijl honderden winkels en banen op de tocht staanDuizenden banen staan op de tocht nu het noodlijdende Poundland, enigszins ironisch, mogelijk voor slechts £1 aan investeerders wordt verkocht in een "steeds moeilijker" economisch klimaat. Volgens The Times heeft Pepco aangekondigd dat Barry Williams – voormalig algemeen directeur van Poundland en sinds september 2023 CEO van Pepco – tijdelijk terugkeert naar zijn oude functie bij Poundland in afwachting van een mogelijke verkoop.
Bron: mirror.co.uk
Vier grote supermarkten lanceren gezamenlijk seizoen om honger in het VK te bestrijden
Op 19 mei start in vier grote supermarkten de campagne Let's Make a Meal of It – een van de meest ambitieuze samenwerkingen tussen retailers tot nu toe om honger in het VK tegen te gaan. De campagne, die ook wordt ondersteund door leveranciers, loopt van 7 tot 14 mei bij Morrisons, Sainsbury's, Tesco en Waitrose. Ondanks de felle concurrentie in de supermarktsector bundelen deze vier ketens hun krachten voor één gezamenlijk doel. In het kader van de campagne worden klasse II groenten verwerkt in curry's en uitgedeeld aan mensen in nood. Zo worden bijvoorbeeld 'restjes' van zoete aardappelen die tijdens het snijden overblijven, gered en gebruikt in soepen of stoofpotten.
Bron: tescoplc.com
Greenfood breidt samenwerking met Lidl Zweden uit en lanceert 8 nieuwe seizoensproducten onder het merk GreendeliGreenfood blijft zijn samenwerking met Lidl Zweden versterken en breidt het assortiment kant-en-klaarmaaltijden verder uit. Onder het eigen merk Greendeli worden acht nieuwe, op de zomer geïnspireerde producten gelanceerd. Deze zullen de hele zomer verkrijgbaar zijn in alle Lidl-winkels in Zweden. De nieuwe producten zijn:
- Greendeli Pasta Pesto Sla in een kom (3x300 g)
- Greendeli BBQ Kipsalade in een kom (3x310 g)
- Greendeli Wrap Caesar / Sweet Chili (4+4x275 g)
- Greendeli Baguette Skagen / Kip Curry (3+3x250 g)
- Greendeli Mini Sla in een beker: Griekse Sla / Bonen Sla (4+4x130 g)
Bron: greenfood.se
De kracht van samenwerking komt tot uiting tijdens Sodexo's jaarlijkse 'Partners with Purpose'-leveranciersconferentieSodexo VK & Ierland verwelkomde 40 strategische leveranciers in het American Express Stadium van Brighton & Hove Albion voor de derde jaarlijkse 'Partners with Purpose'-conferentie. Tijdens het evenement werd Dole bekroond als Service Excellence Supplier of the Year. Het bedrijf werd geprezen om zijn consequente inzet voor lokale inkoop en duurzaamheid, en voor het leveren van uitgebreide herkomstgegevens en visueel ondersteunend materiaal. Een bijzonder hoogtepunt was Dole's bijdrage aan een groot veganistisch evenement in Liverpool. Dankzij de inkoop van groente en fruit binnen een straal van slechts 10 tot 15 mijl wist Sodexo, ondanks strikte randvoorwaarden, een uitzonderlijke eetervaring neer te zetten.
Bron: uk.sodexo.com
Lidl Ierland kondigt Ierlands eerste energieneutrale supermarkt aanLidl Ierland heeft een investering van meer dan 10 miljoen euro aangekondigd voor de bouw van de eerste energieneutrale supermarkt van Ierland, gelegen in Maynooth Co. Kildare. Deze eerste Lidl-winkel in zijn soort zal geschiedenis schrijven, want hij wil de eerste BREEAM-gecertificeerde energieneutrale supermarkt van Ierland worden, met als doel een 'Outstanding'-rating van de Irish Green Building Council.
Bron: retailnews.ie
AGF-consumptie in Engeland blijft stagnerenUit nieuwe cijfers van het Office of Health Improvements and Disparities (OHID) blijkt dat de consumptie van groenten en fruit in Engeland stagneert. In 2023/24 gaf slechts 31,3% van de volwassenen aan dagelijks de aanbevolen vijf porties fruit en groenten te eten – nauwelijks meer dan de 31% in 2022/23.
Volgens Jonathan Pauling, CEO van Alexandra Rose Charity, onderstreept dit opnieuw de structurele ongelijkheid in toegang tot gezonde voeding: "Gezinnen met een laag inkomen moeten gemiddeld 46 pence per persoon per dag extra uitgeven om aan de '5 per dag'-norm te voldoen. Dat is voor velen simpelweg onbetaalbaar." Pauling roept de regering op om betaalbaarheid en toegang tot groenten en fruit centraal te stellen in haar voedselstrategie.
Bron: alexandrarose.org.uk
VK: Zomer 2025: Inflatie jaagt inkoopprijzen horeca omhoog Horecaondernemers in het VK moeten zich opmaken voor nieuwe margedruk deze zomer, waarschuwt inkoopspecialist Lynx Purchasing in zijn Market Forecast. Vooral stijgende prijzen van essentiële ingrediënten zullen voelbaar zijn. Aardappelen springen eruit als risicoproduct: door extreme weersomstandigheden is zowel de beschikbaarheid als kwaliteit van de oogst van vorig jaar teruggelopen, wat de prijzen heeft opgedreven.
Lynx adviseert horeca-exploitanten om flexibel te zijn in het gebruik van variëteiten en specificaties om kosten beheersbaar te houden.
Bron: lynxpurchasing.co.uk