De prijsstrijd tussen supermarkten en levensmiddelenproducenten is de laatste tijd flink verhard, onder meer zichtbaar in rechtszaken zoals die tussen Jumbo en Heineken. De oorzaak ligt bij een nieuwe strategie: supermarkten kopen steeds vaker gezamenlijk Europees in via inkooporganisaties. Hierdoor hebben ze meer macht tegenover grote merken als Unilever en Coca-Cola, maar dit leidt ook tot meer boycots en lege schappen, schrijft het FD.
Alle Nederlandse supermarkten, behalve Aldi en Lidl, zijn aangesloten bij zulke samenwerkingen. Dit maakt hen sterker in onderhandelingen, maar vergroot ook de druk op kleinere, lokale leveranciers. Volgens critici zoals Rabobank-econoom Sebastiaan Schreijen is die machtsvergroting soms buitensporig en oneerlijk.
Ondanks de spanningen is het lastig voor leveranciers om deze samenwerking juridisch aan te vechten. De Europese regels laten de samenwerking toe zolang er voldoende concurrentie blijft. Ondertussen wordt de hele sector internationaler, en proberen ook producenten hun onderhandelingspositie te versterken door samen te werken. Kortom: Europese samenwerking geeft supermarkten meer inkoopmacht, wat leidt tot lagere prijzen maar ook tot spanningen, juridische conflicten en risico's voor kleinere producenten. Lees hier meer.