Samen met Akkodis, VDL en Medrepair (Medrepair is onderdeel van MedlogSA, dat bij MSC hoort), organiseerde Port of Antwerp-Bruges een live demonstratie van een geautomatiseerde containershuttle (AGV), een Belgische primeur. De shuttle verplaatst lege containers op de terminal zodat schaarse truckchauffeurs kunnen worden ingezet voor complexere taken. De automatisering van dit proces komt de operationele efficiëntie ten goede en kan een hefboom zijn in de vergroening van de havenlogistiek, zo geven ze aan.
De demo kadert in het Europese H2020-project PIONEERS, dat innovatieve oplossingen opzet om broeikasgasemissies in een operationele havenomgeving te reduceren.
© Port of Antwerp
Dagelijkse terminaloperaties bestaan onder andere uit het verplaatsen van lege containers, voor interne transfers om de ruimte optimaal te kunnen benutten of om externe vracht te kunnen laden of lossen. Het blijft dagelijks puzzelen om alle bewegingen op elkaar af te stemmen. Door de veelheid aan verplaatsingen worden interne containerbewegingen op terminals steeds complexer. Het shuttlesysteem vereenvoudigt het logistieke proces door korteafstandstransfers tussen belangrijke operationele gebieden, zoals magazijnen, opslagplaatsen en poorten te automatiseren.
"Door de automatisering en elektrificatie van dit specifieke onderdeel, zijn hier geen traditionele dieselvoertuigen meer voor nodig. De shuttle is uitgerust met intelligente navigatiesoftware en sensoren met hoge resolutie. Op die manier kan het voertuig autonoom een vooraf bepaalde route volgen terwijl het volledige operationele zichtbaarheid verzekert via een centrale Human-Machine Interface (HMI)."
De demonstratie, die plaatsvond op de terminal van Medrepair, kadert in het Europese PIONEERS-project. Het project ontwikkelt 19 concrete oplossingen om broeikasgasemissies in havens te verminderen. Het is de tweede succesvolle test van het systeem, na een technische validatie eerder dit jaar in Breda, Nederland. De live test van vandaag richtte zich op real-world integratie in een drukke haventerminal en genereerde operationele inzichten die toekomstige schaalvergroting en commerciële inzet zullen ondersteunen.
Johan Klaps, Antwerps havenschepen en voorzitter raad van bestuur Port of Antwerp-Bruges: "De haven van Antwerpen-Brugge fungeert vandaag meer dan ooit als een uniek testbed voor baanbrekende innovaties. Dankzij het PIONEERS-project kunnen we in een operationele omgeving concrete oplossingen uittesten die bijdragen aan onze ambitie om een klimaatneutrale haven te worden. De autonome, elektrische containershuttle die vandaag in primeur op een actieve terminal rijdt, toont perfect hoe technologie en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan. We zijn dan ook bijzonder fier om hier actief aan bij te dragen."
© Port of Antwerp
Daniel Tocantins, directeur Europa Medrepair: "De productiviteit van een terminal hangt af van hoe soepel goederen van het ene touchpoint naar het andere kunnen stromen. Door dit proces te automatiseren met zero-emissie voertuigen introduceren we een oplossing die niet alleen duurzaamheidsdoelstellingen ondersteunt, maar ook tastbare winst oplevert in snelheid, betrouwbaarheid en kostenefficiëntie."
Karel Smits, Director New Business VDL Automated Vehicles: "VDL loopt voorop in duurzaam zwaar transport op het gebied van geautomatiseerde voertuigen. Onze kennis en ervaring op het gebied van design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en mobility as a service, in combinatie met veiligheid, wordt op dit MTT-platform volledig toegepast. Sinds 2011 heeft VDL meer dan 300 automatisch geleide voertuigen in gebruik in de havens van ECT (Rotterdam), PSA (Singapore) en DGT (Busan) en op de industriële terreinen van BASF (Ludwigshafen) en Aviko (Steenderen. De VDL Mixed Traffic Transporter die in Antwerpen gaat rijden, is de perfecte doorontwikkeling van onze positie."
Bron: Port of Antwerp-Bruges