Vorige maand introduceerde supermarktketen E.Leclerc een nieuw hulpmiddel: Carbon'Info. Deze CO₂-indicator is bedoeld om consumenten inzicht te geven in de klimaatimpact van producten. Het systeem is geïnspireerd op de bekende Nutri-Score en is inmiddels uitgerold voor zo'n 6.000 huismerkproducten. Er wordt gekeken of het ook op andere producten toegepast kan worden. © Dreamstime
CO₂-indicator voor Jafaden ananassap
Op de website van Leclerc Drive is de Carbon'Info bijvoorbeeld al te zien bij het ananassap van het merk Jafaden.
"Vanaf vandaag tonen we de CO₂-impact van meer dan 6.000 voedingsmiddelen van onze huismerken, zoals Marque Repère, Eco+, Bio Village en Nos Régions ont du Talent, op onze website en in de drive-in", schrijft Michel-Edouard Leclerc op zijn blog.
De indicator geeft een schatting van de uitstoot van broeikasgassen tijdens zes fasen in de levenscyclus van een product: van de teelt of productie van de grondstof, via verwerking, verpakking, transport en winkelverkoop tot het gebruik door de consument.
Volgens E.Leclerc speelt deze stap in op de groeiende behoefte van klanten aan transparantie over de milieubelasting van hun aankopen: twee op de drie Fransen geven in een recent onderzoek van het Leclerc Observatorium aan hier waarde aan te hechten. De maatregel past ook binnen het streven van de keten om haar eigen uitstoot van broeikasgassen tegen 2035 te halveren.
E.Leclerc benadrukt dat Carbon'Info een eigen ontwikkelde indicator is voor huismerkproducten. Het is géén milieuscore of eco-label met meerdere criteria; het richt zich uitsluitend op de uitstoot van broeikasgassen. Het doel is om klanten bewuster te maken van de klimaatimpact van wat zij kopen – bijvoorbeeld in het groente- en fruitschap – en hen zo te helpen duurzamere keuzes te maken.