Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Horecagroothandel Boekel AGF realiseert uitbreiding op bestaande locatie

"We worden steeds internationaler"

Tholen - Welke vrouw start er op haar 22e een horecagroothandel en draait na bijna 14,5 jaar een omzet van +10 miljoen euro? Het antwoord is te vinden in 's-Hertogenbosch waar Lycke van Boekel de scepter zwaait over Boekel AGF. "De groei zit er goed in. Onze eerste klant is nog altijd klant, maar we zijn ook langzaamaan internationaler geworden met klanten in België, Duitsland en Frankrijk."

© Boekel AGF

De groei verklaart Lycke vooral door constant te zijn in kwaliteit. "Nee verkopen, kennen we niet. Wij kunnen 99,8% uitleveren, dat hebben we aan de achterkant goed geregeld. Je hebt elk seizoen wel tekort aan specifieke producten, maar door goede afspraken te maken met onze leveranciers, zowel telers, coöperaties als groothandels kunnen we altijd de vraag van onze klanten invullen."

"Alternatieven zijn vaak ook lastig, want chef-koks zijn redelijk neurotisch", lacht Lycke. "Zij hebben vaak een recept in gedachten en als dat bijvoorbeeld een frambozentaartje is, valt het niet mee om dat in te wisselen voor ander rood fruit. Daarom is het zo belangrijk dat je het totale assortiment kunt leveren."

Wel is de klantvraag sinds de start in 2011 fors veranderd. "Destijds lag het snijwerk nog grotendeels bij de chef-kok. Nu nemen we dat volledig over. We hebben inmiddels ruim 300 gesneden variaties in ons assortiment en daarnaast is er altijd ruimte voor maatwerk", vertelt de onderneemster. "Naast de versneden producten zijn de streekproducten erg in trek. Komkommers geteeld op aardwarmte of streekgebonden boerenkool van de koude grond doen er bijvoorbeeld veel meer toe dan vroeger."

De omslag naar biologische producten hebben volgens Lycke daarentegen nog weinig horeca-ondernemers gemaakt. "Dit blijft een erg lastige markt. In de grote steden zie je wel wat meer specifieke bio-restaurants, maar elders heeft het nog niet echt doorgezet. Het valt nu eenmaal vaak niet rond te rekenen op de menukaart. En ook in druktes wil je als horeca-ondernemer je appeltaart kunnen verkopen voor een schappelijke prijs. Mensen zijn heus wel bereid iets extra's te betalen voor bio, maar niet teveel en dat is met bio continu een spanningsveld."

© Boekel AGF

Qua pieken is Q1 in de horeca traditiegetrouw het minste kwartaal van de vier. "Echte pieken zien we nog steeds rond bijzondere gelegenheden, zoals Kerst. In de zomer hebben we veel festivals als klant, terwijl in de winter de nadruk meer ligt op de restaurants en hotels", vertelt Lycke. Het zonnige weer van dit jaar stimuleert de verkoop duidelijk. "Je merkt dat de terrassen vol zitten. Ook de verkoop van bijvoorbeeld asperges gaat erg goed."

De coronapandemie zorgde voor een opschudding in horecaland en dat laat tot de dag van vandaag haar sporen na. "Persoonlijk vind ik dat de horeca onevenredig hard is geraakt. Er zijn nog steeds veel horecazaken die de uitgekeerde coronasteun moeten terugbetalen en ik denk dat het goed zou zijn als de overheid een langere terugbetalingsregeling zou instellen voor deze specifieke branche."

"Met alle CAO- en huurverhogingen komen de kosten aan alle kanten binnen. Heel de horeca heeft twee jaar lang geen enkele vacature open gehad en heeft zoveel als mogelijk was iedereen aan het werk proberen te houden. Die instroom krijg je nu niet meer zo snel op orde. Voorheen waren zogeheten triple A-locaties als De Korte Put straat in Den Bosch altijd zeven dagen open, nu zie je dat ook deze restaurants een sluitingsdag inlassen, omdat ze het niet meer rond krijgen met het personeel."

Zelf ziet Van Boekel de logistiek als grootste uitdaging. "Het toeleveren van de binnensteden met alle nieuwe eisen die worden gesteld voor het vervoer, wordt echt wel uitdagend. Maar we zien nog altijd meer kansen dan uitdagingen. Daarom willen we ook uit gaan breiden door een verbouwing te realiseren op onze huidige locatie. Gelukkig kunnen we hier nog de hoogte in."

© Boekel AGFVoor meer informatie:
Lycke van Boekel
Boekel AGF Horecagroothandel
De Meerheuvel 8
5221 EA 's-Hertogenbosch
Tel: 073 760 1200
boekel@boekelagf.nl
www.boekelagf.nl