Ierland: M&S Food opent winkel in horecagelegenheid Applegreen Applegreen, een van de grote horecamerken langs snelwegen in Ierland, heeft een nieuwe Marks & Spencer Food "shop-in-shop" vestiging geopend in Tipperary Town. Lokale klanten en mensen die in de buurt op doorreis zijn, kunnen profiteren van meer dan 400 M&S producten die in de winkel verkrijgbaar zijn, waaronder vers fruit en sla, gemakkelijke en smakelijke lunch- en dineropties en verse bloemen van hoge kwaliteit.
Bron: retailnews.ie
REWE trekt €3 miljard uit voor uitbreiding Penny in RoemeniëDe Duitse retailgroep REWE heeft een tienjarig investeringsplan van € 3 miljard aangekondigd voor de uitbreiding van zijn discountmerk Penny in Roemenië. Veertig nieuwe winkels zijn gepland voor 2025, samen met de voltooiing van het vijfde magazijn in Mihăilești. Het bedrijf wil zijn huidige netwerk van 417 winkels uitbreiden tot 1000 in 2035, aldus mediaberichten.
Bron: esmmagazine.com
Aldi verlaagt prijzen van aardbeien om Britse telers te steunenAldi moedigt consumenten aan om Britse groente en fruit te kopen door de prijs van aardbeien van eigen bodem in de winkels te verlagen. De discounter verlaagt de prijs van zijn Nature's Pick aardbeien met 20% gedurende twee weken van 24 april tot 7 mei. Julie Ashfield, commercieel directeur van Aldi VK: "We werken het hele jaar nauw samen met Britse telers om onze klanten te kunnen voorzien van groente en fruit van goede kwaliteit tegen een aantrekkelijke prijs. Dankzij onze sterke, langdurige relaties kunnen we consumenten dit voorjaar nog meer waar voor hun geld bieden, door eerder dan ooit het allerbeste van de Britse aardbeien aan te bieden tegen een unieke prijs."
Bron: grocerygazette.co.uk
Carrefour houdt doelstellingen 2025 vast, Franse verkopen verbeteren in Q1Carrefour, Europa's grootste retailer in voedingsmiddelen, rapporteerde een hogere omzet in het eerste kwartaal als gevolg van een solide omzet in Brazilië en betere prestaties op de Franse kernmarkt, waar het bedrijf de prijzen heeft verlaagd om consumenten met een kleine portemonnee te lokken. De omzet bedroeg 22,674 miljard euro (25,78 miljard dollar) in het eerste kwartaal, met een like-for-like groei van 2,9%. Op de Franse markt daalde de omzet met 1,7% op vergelijkbare basis in het kwartaal, maar dit bewees een verbetering ten opzichte van de daling van 2,1% in het vierde kwartaal 2024.
Bron: reuters.com
Première in sector: Tesco test samen met GS1 VK QR-codes in plaats van traditionele barcodes in geselecteerde winkelsAls onderdeel van een uitgebreid proefproject test Tesco QR-codes van GS1 in een klein aantal winkels. Dit vervangt de traditionele barcodes op 12 vlees- en fruitlijnen van het eigen merk op een klein aantal locaties in Zuid-Engeland. Het initiatief is ontwikkeld in samenwerking met GS1 VK en tien leverancierspartners en is vooral gericht op het registreren van houdbaarheidsdata en batchnummers. Dit is de eerste proef in zijn soort en op deze schaal door een supermarkt in het VK.
Bron: retailtechinnovationhub.com
Zweden: Axfood rapporteert dubbelcijferige groei in retail in eerste kwartaalAxfood heeft over het eerste kwartaal van het boekjaar een groei van de retailomzet gerapporteerd van 15,7% op jaarbasis tot SEK 18,8 miljard (€1,7 miljard). Exclusief City Gross, dat het bedrijf in 2024 overnam, steeg de omzet van de retailers met 3,0%, aldus het bedrijf. De netto-omzet over het kwartaal steeg met 3,9% tot SEK 21 miljard (€1,9 miljard), terwijl de operationele marge 3,4% bedroeg. De nettowinst voor de periode bedroeg SEK 453 mln (€41,3 mln) en de winst per aandeel voor verwatering was SEK 2,09.
Bron: esmmagazine.com
VK: Fresh Direct lanceert 25 nieuwe producten voor de zomerFresh Direct heeft de introductie van 25 nieuwe producten aangekondigd als onderdeel van de lancering van het zomerseizoen. Britse groenten en fruit voeren de indrukwekkende lijst van nieuwe producten aan, met een uitbreiding van het assortiment hoogwaardige tomaten van Isle of Wight Tomatoes met de lancering van Mixed Heritage Tomatoes, terwijl Fresh Direct ook Zesty Salad introduceert als onderdeel van de lancering van 'Taste Like Summer'.
Bron: wholesaleemanager.co.uk
Groenteboer verkoopt duurste appelen van het VK Een groenteboer verkoopt de duurste appels van Groot-Brittannië voor 15 pond per stuk. Het fruit, door Notting Hill Fish + Meat Shop ingevlogen uit Japan, kost het equivalent van bijna £42 per kilo - 14 keer de prijs bij een marktkraam binnen een halve kilometer. Een meloen - ook geïmporteerd uit het Verre Oosten - kost consumenten bijna £100, terwijl een zakje extra grote druiven £80 kost.
Bron: thesun.co.uk
Eigenaar van 7-Eleven zegt kosten te moeten besparen nu Amerikaanse invoerrechten het consumentenvertrouwen aantastenSeven & I Holdings, de eigenaar van 7-Eleven gemakswinkels, zegt te verwachten dat het zijn keten onder de loep zal moeten nemen en de kosten zal moeten beteugelen nu Amerikaanse consumenten worstelen met de gevolgen van de Amerikaanse tarieven.
Bron: reuters.com