"Waar in 2024 de boerenprotesten de aanvoer over de weg flink in de war schopten, kampen we dit jaar met aanhoudende uitdagingen in het zeetransport", zegt Robert Blanjoue, productspecialist bij Dole France. "Daarbovenop maken ongunstige weersomstandigheden het de ananastelers niet makkelijk. We zitten nog steeds midden in een crisis aan aanbodzijde, en die zal waarschijnlijk aanhouden tot eind mei."
Dole verdeelt zijn ananassen in twee lijnen: de standaard Tropical Gold en de premium Golden Selection (kleurcategorie 3)
Sterke vraag vanuit Noord-Amerika
Het weer werkt bepaald niet mee in Costa Rica. Vooral de hevige regenval heeft z'n sporen nagelaten. "Door het overtollige water zijn de vruchten minder goed gekleurd en zijn de maten gemiddeld kleiner dan normaal." Maar het zijn niet alleen de weersomstandigheden die parten spelen – ook in maart bleven lege containers en een tekort aan scheepscapaciteit een groot knelpunt. "Gelukkig heeft Dole een eigen vloot, dus wij konden dat enigszins opvangen", aldus Blanjoue.
Toch ziet hij een verschuiving die de Europese markt stevig beïnvloedt: "De hoge vraag vanuit Noord-Amerika verandert het spel compleet. Met een veel hoger besteedbaar inkomen kunnen ze daar simpelweg meer betalen dan wij hier in Europa." Al nuanceert hij dat beeld meteen: "De prijzen in Europa zijn inmiddels ook flink opgelopen, met pieken tussen de €13 en €20. Dat hebben we in twintig jaar tijd niet meegemaakt."
Promoties geschrapt tot eind mei
Vanwege de aanhoudende tekorten heeft Dole besloten om sinds vorige maand tot eind mei geen enkele promotiecampagne meer te voeren. "Dat geldt voor alle Europese afzetkanalen", legt Blanjoue uit. Zelfs rond Pasen, normaal gesproken een topperiode voor de afzet, werd alles afgeblazen. "We kunnen simpelweg de vraag niet aan, zowel vanuit de retail als de groothandel. In zo'n situatie promotieacties opzetten zou gewoonweg onverantwoord zijn. Dat zou alleen maar verliezen opleveren voor de telers."
De Golden Selection, het premiumsegment van Dole, had eerder nog een stijgende lijn te pakken in de retail, ondanks zijn hogere prijsniveau. Maar die trend is nu abrupt gestopt. "Met prijzen tussen de €17 en €20 haken consumenten af. Dat spreekt voor zich."
Betere vooruitzichten in juni?
Er gloort hoop aan de horizon: vanaf juni zouden zowel de volumes als de kwaliteit van de ananassen weer moeten verbeteren. "Maar we moeten wel realistisch blijven", waarschuwt Blanjoue. "Die verbetering kan samenvallen met de gebruikelijke zomerdip in de vraag, en dan zet het herstel alsnog niet goed door." Ook andere fruitsoorten staan onder druk. "Neem de banaan, de vraag is daar ook niet bij te houden. Groothandelaren proberen tegen elke prijs aan bananen te komen, soms tegen tarieven die werkelijk nergens op slaan."
Voor meer informatie:
Dole France
ZAC du Griffon
511 Route de la SEDS, Bâtiment 14
13127 Vitrolles (Frankrijk)
Tel: + 33 442 416 680
totalproduceindigo.com