Van 6 tot 8 maart 2025 organiseerde de Southeastern Produce Council (SEPC) haar jaarlijkse Southern Exposure-evenement, dit keer met het thema Produce Means Family. Het thema was geïnspireerd door de warme en gastvrije cultuur van Hawaï. Voor het eerst werd SEPC gehouden in het Orlando World Center Marriott hotel.
Het evenement lijkt elk jaar weer nieuwe records te breken. Dit jaar reisden maar liefst 3.500 mensen naar Orlando om tijd door te brengen met hun 'groente- en fruitfamilie'. Hoewel het gunstige klimaat en de nabijheid van Disney-attracties zeker bijdragen aan de aantrekkingskracht, is het de unieke opzet die dit evenement zo bijzonder maakt. "De magie zit hem in het feit dat alles onder één dak plaatsvindt," zegt Harold Paivarinta van Red Sun Farms. "In de loop van drie dagen kom je voortdurend kopers tegen." In totaal waren er dit jaar 600 inkopers in Orlando, die tijd doorbrachten met hun leveranciers.
Het driedaagse netwerkevenement begon op donderdag 6 maart met de Tom Page Golf Classic. Vrijdag stond in het teken van educatieve sessies, lunchbijeenkomsten en een openingsgala. Zaterdag, de laatste dag, begon met een keynote brunch, gevolgd door een middagbeurs waar 307 exposanten hun producten presenteerden en nog één keer de gelegenheid hadden om bij te praten met vrienden, collega's en inkopers uit de sector.
Klik hier voor de fotoreportage van de beurs.
Grootste aantal exposanten
Naast het Orlando World Center Marriott hotel bevond zich het conferentiecentrum, wat het erg handig maakte om rechtstreeks van het hotel naar het conferentiegebied te lopen. De nieuwe locatie resulteerde in een iets hoger aantal exposanten in vergelijking met voorgaande jaren, terwijl er nog steeds voldoende ruimte was voor bezoekers om ergens te zitten en bij te praten. Hoewel dit evenement niet specifiek gericht is op productlanceringen, werden er toch enkele nieuwe in kassen geteelde tomatenrassen gepresenteerd, en viel de aandacht op een innovatief mangoproduct genaamd biologische 'mangofriet'. De meeste telers zijn enthousiast over de start van hun binnenlandse teeltseizoen.
"SEPC heeft het weer geflikt," zei Paivarinta. Kellee Harris van The Giumarra Companies benadrukte de consistentie van het evenement. "Het was goed bezocht, we hebben de kopers gezien die we wilden ontmoeten en we hebben zeker zaken gedaan," zei ze. "Het is het complete pakket dat dit evenement zo speciaal maakt," voegde Gary Caloroso van Giumarra toe. "De SEPC Lifetime Membership Award en de Terry Vorhees Lifetime Achievement Award zijn daar een belangrijk onderdeel van, en het was mooi om te zien dat deze prijzen naar Mike Casazza en Kent Kuwata van de westkust gingen, die zoveel voor de Council hebben gedaan."
Volgend jaar zal Southern Exposure opnieuw plaatsvinden op dezelfde locatie in Orlando, maar dan iets eerder, van 26 februari tot 1 maart 2026.
Klik hier om de fotoreportage van de beurs te bekijken.