De overname van het traditionele bedrijf Augustin uit Frankfurt is officieel bevestigd op 1 januari 2024. "Mijn zakenpartner en ik hebben al veel ervaring in de groothandel in groenten en fruit," zegt Özer Yilmaz, een van de twee nieuwe directeuren, die al ongeveer 18 jaar bij het lokale verscentrum werkt. "De kans deed zich voor om het bedrijf Augustin over te nemen. Het was niet alleen erg belangrijk voor de terugtredende managers, die zich met hart en ziel hadden ingezet om het bedrijf op te bouwen, maar ook voor ons om de naam Augustin, de bestaande klanten en productvariëteit te behouden, evenals de gebruikelijke service."
Emil Augustin Gemüsegroßhandel houdt zich al ongeveer 50 jaar (waarvan 20 jaar in de huidige groothandelsmarkt) bezig met de inkoop en verkoop van een breed assortiment groenteproducten, waaronder kool en wortelgroenten, sla en vruchtgroenten. "Alle soorten wortelen blijven favoriet," zegt Yilmaz. "We hebben de laatste Duitse bospeen in week 49 aangeboden en gaan nu naadloos verder met Spaanse producten. Op het gebied van fijne wortelen bieden we voornamelijk Belgische en Nederlandse producten aan, naast enkele lokale producten. Bewaarwortelen en prei daarentegen zijn nog steeds verkrijgbaar van Duitse teelt."
Özer Yilmaz (rechts) en een medewerker tijdens een bezoek aan de groothandelsmarkt in de zomer van 2024. De twee Managing Directors Özer Yilmaz en Kazim Köroglu worden in het managementteam geflankeerd door Office Manager Vanessa Miehrig.
Sterke prijsschommelingen kenmerken slamarkt
Een ander hoogtepunt in het portfolio van Augustin zijn kleurrijke slasoorten, die momenteel uitsluitend uit Zuid-Europese landen komen. Yilmaz: "Hoewel Italiaanse slasoorten iets goedkoper zijn dan Franse producten, ongeveer 1-2 euro per 9-pak, zijn ze niet zo volumineus. Dit heeft ons ertoe aangezet om ons voor onze inkoop uitsluitend op Frankrijk te richten. We hebben ook gemerkt dat de prijzen van Franse sla sinds half november met 1,00-1,50 euro/colli is gedaald en op basis van de ervaring van het seizoen van vorig jaar verwachten we de komende weken een verdere prijsverlaging. Het moet echter gezegd worden dat de prijzen erg hoog zijn en over het hele assortiment fluctueren, wat voor zover ik weet nog nooit eerder is gebeurd in deze vorm."
Kleurrijke sla van Franse oorsprong
Spanje is ook traditioneel een belangrijk inkoopland tijdens het koude seizoen, vooral in de categorie groenten en fruit, vervolgt Yilmaz. "We waren bezorgd dat er bevoorradingsproblemen zouden zijn door de storm DANA en de overstromingsramp in grote delen van Spanje. Gelukkig bleven we, afgezien van prijsstijgingen voor spinazie en kruiden, gespaard van grote problemen met de inkoop."
Een deel van het groenteassortiment van Augustin; het bedrijf bedient een brede klantenkring die bestaat uit speciaalzaken, delicatessenwinkels en wekelijkse markthandelaren.
Stijgende vraag naar veldsla
Veldsla, die uitsluitend afkomstig is van lokale vollegrondsteelt, is nog steeds een absolute hit in de aanloop naar Kerst. "De vraag vertoont nu al enkele weken een duidelijke stijgende trend en piekt meestal net voor Kerst. Tijdens de overgangsperiode voor de eigenlijke overname, dat wil zeggen in december vorig jaar, stonden hier op een dag ongeveer 30 pallets veldsla - of het nu stevig, zacht, grof of iets fijner was - die binnen zeer korte tijd werden verkocht. We hebben het voordeel dat veldsla altijd een sterk product van Augustin is geweest, dat voornamelijk afkomstig is van regionale telers, waar we al heel lang mee samenwerken, dus we kunnen dienovereenkomstig aan de grote vraag voldoen."
Regionale veldsla is momenteel een absolute hit.
Bijna een jaar na de overname kan het nieuwe management terugkijken op een succesvol debuutjaar aan het roer van het bedrijf. De beslissing om de bestaande bedrijfsstructuur te behouden was duidelijk de juiste, vat Yilmaz samen. "Al met al hebben we een sterk jaar achter de rug, dat onze verwachtingen heeft overtroffen. We konden het grootste deel van ons bestaande klantenbestand consolideren en zelfs een of twee nieuwe klanten werven. Ons belangrijkste doel voor de komende jaren is het leveren van de sterke service en productkwaliteit waar het bedrijf al vele jaren voor staat."
Voor meer informatie:
Özer Yilmaz
Emil Augustin Gemüsegroßhandel GmbH&Co.KG
Groothandelsmarkt Frankfurt
Tel.: +49 177 92 486 23
[email protected]