Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joel Peguy Kamte, Kep Company:

"Voor het volgende mangoseizoen is het doel vijf containers per dag"

Het mangoseizoen in Ivoorkust begon zoals gepland op 12 april en eindigde eind mei. "We hebben de regering gevraagd om het seizoen te verlengen en eerder te laten beginnen, eind maart of begin april, vanwege de klimaatverandering, maar deze verzoeken werden niet geaccepteerd," zegt Joel Peguy Kamte, eigenaar van Kep Company. "Ondanks de afnemende hoeveelheden en een minder goede kleuring, waardoor de export per vliegtuig pas aan het einde van het seizoen kon beginnen, verliep het gehele seizoen toch redelijk goed."

"Na Ivoorkust kwam de aanvoer uit Senegal tot juni. Het leek erop dat Senegal twee seizoenen had, omdat er een productverschil van twee weken was tussen de verschillende regio's."

"Het verse mangoseizoen is voorbij. We werken echter met het gedroogde product, dat zowel uit Ivoorkust als Senegal komt, en we bespreken het met potentiële klanten in Europa. Er gaat niets boven direct contact om hun wensen te begrijpen en duurzame relaties op te bouwen."

Het zijn vrouwen die elk mangodoosje met de hand inpakken, omdat ze vaardiger zijn dan mannen.

Luchtvracht
"Mango's die per vliegtuig worden vervoerd, worden om verschillende redenen zeer gewaardeerd: ze hebben een betere kleur en een aantrekkelijker formaat, waardoor de vrucht visueel aantrekkelijker is; ze worden meestal verpakt in 6 kg dozen met afmetingen variërend van 8 tot 12, wat betekent dat elke vrucht uniform van formaat is, niet te groot en niet te klein; luchtvracht verkort de transittijd, waardoor een optimale versheid bij aankomst in Europa wordt gegarandeerd," legt Kamte uit.

"Vliegmango's zijn echter duurder en dat heeft verschillende redenen: luchtvervoer is duurder dan vervoer over zee, waardoor de verkoopprijs stijgt; de hogere kwaliteit rechtvaardigt een hogere prijs; door hun kwaliteit worden deze mango's vaak gepositioneerd als een premiumproduct."

Kamte wijst er verder op dat Europese groothandelaren de belangrijkste afnemers zijn van vliegmango's, zoals gespecialiseerde markten en delicatessenwinkels. Het product vindt echter ook een plaats in toprestaurants en hotels, die op zoek zijn naar verse groenten en fruit van hoge kwaliteit om een veeleisende klantenkring tevreden te stellen.

"Europese supermarkten bieden daarentegen zelden mango's per luchtvracht aan. In feite willen ze vaak concurrerende prijzen hanteren, tegenover een klantenbestand dat over het algemeen minder bereid is om een hogere prijs voor fruit te betalen. Bovendien vereist de verwerking van hoogwaardige verse groenten en fruit een specifieke infrastructuur en snelle en efficiënte toeleveringsketens, wat moeilijk kan zijn voor grote retailers.

Gedroogde mango
Op vrijdag 6 september is de gedroogde mango aangekomen in België en zal de komende dagen de Italiaanse markt bereiken. "De gedroogde mango, rijk aan vitaminen en antioxidanten, is erg populair in veel landen. Hij wordt geproduceerd in Zuidoost-Azië (India, Thailand) en West-Afrika (Burkina Faso, Ghana) en geëxporteerd naar Europa en Noord-Amerika, waar de vraag naar gezonde snacks blijft groeien", zegt Kamte. "Het natuurlijke droogproces zorgt ervoor dat de zoete smaak van de vrucht en de essentiële voedingsstoffen bewaard blijven, waardoor de gedroogde mango een gezonde en lekkere snack wordt. Onze mangochips worden zorgvuldig bereid door speciaal opgeleide vrouwen, die de mango's met de hand snijden, en worden verpakt in verpakkingen van 100 tot 500 gram, 1 tot 20 kilogram. Dit garandeert een uitzonderlijke kwaliteit.

Visueel aantrekkelijk
De volgende oogst staat gepland voor april 2025 en het doel is om de productiecapaciteit te verhogen. "Europeanen eten eerst met hun ogen. Als leverancier is het cruciaal om fruit aan te bieden dat niet alleen lekker is, maar ook visueel aantrekkelijk om de aandacht van de consument te trekken," legt Kamte uit. "Om de productie optimaal te beheren, beginnen we met het plannen van bezoeken aan de boomgaarden om verrassingen op het laatste moment te voorkomen. Daarnaast zullen we voor het volgende seizoen het aantal containers per dag verhogen van 2 naar ongeveer 5, om aan de behoeften van alle klanten te voldoen en om eventuele extra vraag aan te kunnen. Onze mango's zijn GlobalGAP gecertificeerd om hoge veiligheids- en kwaliteitsnormen te garanderen."

Het belang van fytosanitaire controle voordat mango's worden verscheept

"Daarom moet je je voorbereiden op het seizoen en zijn er verschillende factoren waarmee je rekening moet houden tijdens het seizoen. In een mangoplantage is de ruimte tussen de bomen bijvoorbeeld een belangrijke factor. Er moet 8 tot 10 meter tussen de bomen zitten, zowel in als tussen de rijen. Deze ruimte is cruciaal om de planten de kans te geven zich goed te ontwikkelen en te zorgen voor een goede blootstelling aan de zon en luchtcirculatie. Het is niet alleen een kwestie van maximale productie, maar ook van het tegengaan van plantenziekten. De afstanden tussen de bomen verschillen natuurlijk afhankelijk van de mangovariëteit, de lokale klimaatomstandigheden en de specifieke landbouwpraktijken," besluit Kamte.

Voor meer informatie:
Joel Peguy Kamte - eigenaar
Kep Company
Tel.: +39 3245444517 / +225 0171365153
[email protected]
kepcompany.nl
LinkedIn: peguykamte

Publicatiedatum: