Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Stakingen dreigen containerchaos te verergeren"

Sinds de start van het vroege piekseizoen begin mei zijn de spottarieven op de route Shanghai-Rotterdam met 165 procent gestegen naar meer dan 8000 Amerikaanse dollar per container. En de vooruitzichten voor verladers worden bepaald niet beter door de dreiging van stakingen op diverse plekken in de wereld, zo meldt evofenedex.

De containertarieven zijn de laatste tijd omhooggeschoten. In uitzonderlijke gevallen worden zelfs prijzen van meer dan 10.000 dollar per 40-voetscontainer gevraagd. De piek is te wijten aan een combinatie van factoren. Zoals capaciteitsbeperkingen, congestie in havens wereldwijd en een vroeg piekseizoen. Aan de andere kant is er een recordaanwas van schepen, waarbij de Azië-Europe-route maar liefst 25 procent van de nieuwe schepen heeft ontvangen. Helaas heeft de toename van schepen maar beperkt 'de gaten' gedicht.

Sneeuwbal van congestie
Meer schepen, aangepaste transshipmentnetwerken vanwege omvaren en de inzet van meer kleinere schepen hebben geleid tot het oplopen van het aantal wachtdagen. In Singapore was de problematiek het grootst, waar vrijwel geen enkel containerschip op tijd aankwam. De vertraging daardoor werd als een sneeuwbal vergroot in de lijn van havens die daarna als bestemming gelden. Enkele dagen vertraging in een haven in China leidt al gauw tot 2 à 3 weken vertraging voor havens achteraan in de rotatie zoals Vancouver, Savannah of Bremerhaven.

De onvoorspelbaarheid van de aankomst van schepen is daarmee een groot obstakel bij het organiseren van transport. Bedrijven willen immers voorkomen dat een container te laat wordt afgehaald of aangeleverd. In Rotterdam zien we ook steeds meer drukte op de terminals.

Stakingen in Europese havens
Alsof de huidige problematiek niet voldoende is, blijft er ook een significante dreiging van havenstakingen in meerdere landen. Het meest urgent is de situatie in de Duitse havens Hamburg, Wilhemshaven en Bremerhaven. In Hamburg werd onlangs de hele dag gestaakt en ook tijdens meerdere shifts in de andere twee havens. Vakbond Verdi en ZDS (Zentralverband der deutschen Seehafenbetriebe) zitten deze dagen om de tafel in de vierde ronde van cao-onderhandelingen.

In mei en juni waren er ook stakingen in Franse havens als Le Havre en Marseille-Fos onder aanvoering van Fédération Nationale des Ports et Docks (FNDP). Deze acties waren gericht tegen de Franse pensioenhervormingen, maar zijn stilgelegd in reactie op de Franse verkiezingen. De FNDP heeft gemeld de stakingen eind september te willen hervatten.

Andere kant van de oceaan
Tegelijkertijd blijft er de dreiging van stakingen aan de andere kant van de oceaan. In Canada werd een staking in de havens aan de westkust begin deze week ternauwernood voorkomen, toen de Canada Industrial Relations Board het stakingsbericht van de vakbond onrechtmatig verklaarde. Een spoorstaking later deze maand hangt ook nog in de lucht. Aan de oostkust van de Verenigde Staten dreigt ook een verlammende staking in 6 van de 10 grootste Amerikaanse havens in september. Dit is het geval als de US Maritime Alliance en International Longshoremen Association (ILA) geen overeenkomst weten te bereiken op het gebied van automatisering en arbeidsrechten.

Dramatische effecten
In het ergste geval wordt er in geen van deze onderhandelingen een overeenkomst bereikt en daarmee meerdere Europese, Canadese en Amerikaanse havens tegelijk stilgelegd. De effecten op containertarieven in een al zwaar overspannen markt zouden dramatisch kunnen zijn. Verladers in Nederland zullen niet direct effecten voelen van de stakingen, maar indirect wel. De beschikbaarheid van containers zal erg beperkt zijn, gezien stakingen en congestie op andere plekken.

Spannend voor verladers
Voorlopig blijft het spannend en is de vrees dat de huidige situatie wat betreft prijzen en vertragingen tot na de zomer kan aanhouden. Positief nieuws vanuit de onderhandelingstafel in Duitsland, de VS of zelfs het Midden-Oosten is daarmee meer dan welkom voor verladers.

Publicatiedatum: