Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse perenexport naar Europa niet zoals verwacht

De Zuid-Afrikaanse perenexport is al over de helft. Sinds de eerste week van het jaar zijn er bijna 24,5 miljoen kartons van 12,5 kilo naar het buitenland verzonden, waarvan het grootste deel naar het Verre Oosten en Azië.

China is een opkomende markt voor Zuid-Afrika, dat pas twee jaar geleden zijn deuren opende voor de peren. De Zuid-Afrikaanse Forelles zijn er het populairst, maar, zo stelt Gysbert du Toit van het gelijknamige familiebedrijf, zijn er specifieke kenmerken aan het exporteren van peren naar China die niet van toepassing zijn op andere bestemmingen. Elke pallet moet bijvoorbeeld bedekt worden. "China is geen free-for-all. Het is niet zo eenvoudig om er peren naartoe te sturen, maar de prijzen zijn er goed, vooral voor de grote maten."

Gysbert du Toit is de vierde generatie van DuToit Agri dat 130 jaar geleden werd opgericht. DuToit teelt peren op twaalf locaties en is een doorgewinterde exporteur van hardfruit sinds 1998, toen de sector werd gedereguleerd. Hij verwacht dat India, dat al een grote afnemer van Zuid-Afrikaanse peren is, nog belangrijker zal worden, mede dankzij de mogelijkheid om aan boord van het schip te steriliseren in plaats van aan land. "India neemt redelijk wat van onze mooi gekleurde Forelle peren af, wat Packhams en een paar zomerperen."

"Het gunstige protocol voor al het Zuid-Afrikaanse fruit naar India is een grote hulp geweest", zegt hij, "en het was uiteindelijk nodig vanuit zowel kosten- als kwaliteitsperspectief. Er is echter maar een zeer specifieke periode waarin we het fruit naar India kunnen sturen vanwege de eigen teelt daar. De Indiase markt voor Zuid-Afrikaanse appelen en peren is in het eerste deel van het jaar, omdat de eigen oogst rond juli begint voor appelen en in september voor peren. Het Europese en noordelijke halfrond beginnen ook rond augustus."



Hoge verwachtingen in Europa niet waargemaakt
Op basis van de lage perenvoorraden in Europa werd daar een sterk seizoen verwacht, maar die verwachtingen zijn absoluut niet uitgekomen. "De perenprijzen zijn niet per se laag, maar de afzet is niet wat ervan werd verwacht. Zolang je in de programmabusiness zit, ben je gedekt, maar de groothandelsmarkt is erg moeilijk in Europa."

De cijfers van branchevereniging Hortgro laten tot en met week 24 een stijging zien van 34% in de perenexport naar Europa. "Deze cijfers laten zien dat iedereen erop gebrand was om in een 'lege' markt te komen. De realiteit van de tegenvallende afzet begon zich te openbaren vanaf half mei."

De meeste peren die DuToit naar Europa verzendt, gaan naar Duitse retailers. Ze aanvaarden een paar variëteiten, naast Packhams vooral Forelle en Abate Fetel. "Ook Italië is een grote markt voor onze peren. Daar vragen ze voornamelijk Abate Fetel en tweekleurige peren, maar ze hebben moeite om dezelfde prijs te bieden voor de Forelles die we elders kunnen krijgen."

De Comice peer wordt in Zuid-Afrika specifiek geteeld met het oog op export naar Frankrijk. Afgezien van een klein beetje Abate Fetel is het de enige peer die Du Toit daarheen stuurt.

De totale Zuid-Afrikaanse perenexport naar Rusland ligt om deze tijd 13% hoger dan vorig jaar, met meer dan twee miljoen verscheepte kartons. "Maar onze handel op die markt is veel minder geworden", zegt Du Toit, "en is nu vooral gebaseerd op de retail. De dynamiek in Rusland is erg veranderd sinds de oorlog."

Scheepvaart
"We opereren nog lang niet in een comfortabele zone", merkt hij op. "Er is een containertekort, maar dat is niet een algemeen probleem, het hangt af van de rederij."

Net als iedereen heeft DuToit Agri de afgelopen twee of drie jaar de hoeveelheid breakbulk die ze naar Europa, het VK en in mindere mate naar Rusland sturen, opgevoerd. Het is een manier om de door de staat gerunde haventerminal van Kaapstad te vermijden (onlangs weer als laagste gerangschikt in een onderzoek van de Wereldbank) en om de aankomsttijd te garanderen. Helaas, waar de Zuid-Afrikaanse sector de conventionele scheepvaart echt nodig heeft - naar het oosten - zijn er momenteel geen breakbulkdiensten. Veel Afrikaanse havens zijn eerder gebouwd voor containers en niet voor pallets, waarvoor koelruimtes in de buurt nodig zijn.

Voor meer informatie:
Gysbert du Toit
DuToit Agri
Tel: +27 23 312 1071 (Zuid-Afrika)
[email protected]
https://www.dutoitagri.co.za/

Publicatiedatum: