Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Comité del Kiwi de Frutas de Chile

"Sinds de pandemie is de consumptie van kiwi's gestaag toegenomen"

In de afgelopen jaren heeft de kiwi aan populariteit gewonnen op de fruitmarkt wereldwijd. De voorzitter van het Comité del Kiwi de Frutas de Chile, Carlos Cruzat, geeft aan dat de vraag naar kiwi's sinds de coronapandemie, toen mensen op zoek gingen naar gezond voedsel om het immuunsysteem te versterken, sterk is toegenomen.

"Het vitamine C-gehalte speelt een belangrijke rol in deze ontwikkeling", zegt Cruzat. "Kiwi's zijn altijd bekend geweest om hun vezelgehalte, dat wordt geassocieerd met een goede spijsvertering, maar de ontdekking van het stevige vitaminegehalte in de nasleep van de pandemie heeft geleid tot een toename van de vraag, die vandaag de dag nog steeds aanhoudt."

"In Europa heeft de kiwiteelt grote veranderingen ondergaan. De afname van het areaal in Italië wordt gecompenseerd door een stijging van het Griekse areaal, waardoor het aanbod in evenwicht is", aldus Cruzat.

"De Europese markt laat een groeiende vraag zien, vooral tijdens de zomer. Chili en Nieuw-Zeeland vullen deze vraag in met hun productie in het Europese laagseizoen, zodat er het hele jaar door een constante aanvoer is", voegt hij eraan toe.

Cruzat ziet Nieuw-Zeeland overigens niet alleen als een concurrent, maar eerder als een complementaire herkomst. "We concurreren niet altijd met elkaar, want we hebben verschillende strategieën, verschillende formaten en verschillende prijzen", zegt hij. "We profiteren allebei van de uitbreiding van de wereldwijde kiwimarkt."

"Kiwi's concurreren in de zomer natuurlijk met ander fruit in Europa, zoals meloenen en steenfruit, maar desondanks hebben we enkele goede jaren achter de rug en de vraag zal naar verwachting blijven stijgen", geeft Cruzat aan.

Als expert in export is Chili erin geslaagd om voor kiwi toegang te krijgen tot bijna 50 markten. "Als de vraag dus ergens stokt, hebben we de mogelijkheid om de afzet op andere markten uit te breiden", aldus Cruzat, wijzend op de diversificatie en het aanpassingsvermogen van de Chileense kiwisector.

De introductie van gele kiwi's heeft de markt uitgebreid. "In plaats van de groene kiwi te kannibaliseren, heeft de gele kiwi voor een breder aanbod gezorgd", legt Cruzat uit. "Deze diversificatie stelt supermarkten in staat om jaarrond een ruimte voor kiwi's te behouden en aan verschillende consumentenvoorkeuren te voldoen."

Volgens Cruzat heeft gele kiwi een sterke positie veroverd in Azië en ziet het ernaar uit dat de afzet er zal blijven groeien, omdat deze markt op zoek is naar fruit dat eerder zoet dan zuur is. De Amerikaanse en Europese markt geeft dan weer de voorkeur aan de zure smaak van groene kiwi's.

Carlos Cruzat is optimistisch over de toekomst van de kiwi. "Gezondheids- en voedingsaspecten zullen de vraag blijven stimuleren. Kiwi's blijven aan belang winnen en wij werken hieraan mee. Chili investeert in nieuwe plantages en in de verbetering van het teeltbeheer, waardoor een constante aanvoer wordt gegarandeerd", besluit hij.

Voor meer informatie:
Comité del Kiwi de Frutas de Chile
https://www.comitedelkiwi.cl/

Publicatiedatum: