Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Duitse kersen schaars en iets duurder"

Volgens de BLE domineerden de Spaanse kersen de Duitse markt. Ze speelden vooral een belangrijke rol in Berlijn, waar kersen met een grootte van 32 mm+ ongeveer €8 per kg kostte. In Hamburg en Keulen was hun aanwezigheid merkbaar toegenomen, waardoor ze goedkoper waren. In Frankfurt was de kwaliteit niet helemaal overtuigend en daarom wendden de klanten zich steeds meer tot de Turkse import. Deze arriveerden in grotere aantallen in München, waardoor de prijzen een beetje daalden en ze populair waren bij kopers ondanks de relatief hoge waarderingen. In Berlijn waren Napoleon en Sahili grotendeels bedoeld voor de retail. Griekse en Italiaanse leveringen vulden het aanbod aan, maar lieten af en toe wat te wensen over op het gebied van kwaliteit. Binnenlandse kersen waren schaars en iets duurder. Over het algemeen was de beschikbaarheid enigszins beperkt. Desondanks kon over het algemeen aan de vraag worden voldaan. Kleine kersen werden vaak genegeerd door klanten, terwijl grotere maten gewilder waren. De prijzen schommelden vaak, maar gingen over het algemeen eerder omlaag dan omhoog.

Klik hier voor het volledige markt- en prijzenrapport.

Appelen
Nieuw-Zeelandse en Chileense Royal Gala appelen vormden nu de basis van het aanbod, gevolgd door Zuid-Afrikaanse Braeburn en Chileense Elstar. De aanvoer vanuit het buitenland was over het algemeen gestegen.

Peren
Aan de lage vraag werd gemakkelijk voldaan. De prijzen bleven vaak op het niveau van de week ervoor.

Druiven
De Italiaanse Black Magic en Victoria stonden bovenaan en werden geflankeerd door Arra 30 en Flame Seedless. De eerste Italiaanse Michele Palieri arriveerde ook tegen het weekend.

Aardbeien
De beschikbaarheid van de dominante binnenlandse partijen was duidelijk beperkt. De vraag was soms vrij bescheiden en de kwaliteit van de belangrijkste binnenlandse aardbeien was niet altijd overtuigend.

Abrikozen
Spaanse partijen overheersten de Franse. Het assortiment werd aangevuld met Italiaanse en Griekse partijen.

Perziken/nectarines
De vraag was niet bijzonder groot en er kon zonder problemen aan worden voldaan. Handelaren verlaagden soms hun vraag, wat de zaken wat versnelde.

Citroenen
Spaanse zendingen overheersten, Zuid-Afrikaanse zendingen waren slechts van aanvullende aard. Er was voldoende aanbod om aan de vraag te voldoen.

Bananen
In het algemeen was het aanbod voldoende aangepast aan de markt. De handelaren hoefden hun eerdere vraag dan ook slechts zeer zelden aan te passen.

Bloemkolen
Binnenlandse partijen domineerden, maar hadden over het algemeen aan belang ingeboet. Over het algemeen was de beschikbaarheid beperkt, maar aan de vraag kon meestal worden voldaan.

Sla
In het geval van ijsbergsla waren Duitse, Nederlandse en, in mindere mate, Spaanse aanbiedingen beschikbaar. Deze laatste vertoonde vaak kwaliteitsproblemen tegen het einde van het seizoen.

Komkommers
De beschikbaarheid was licht gestegen. De interesse kon niet altijd gelijke tred houden. De markten meldden unaniem dat de prijzen waren gedaald.

Tomaten
Belgische en Nederlandse leveringen domineerden de markt. Ondanks een licht beperkte beschikbaarheid werd aan de vraag voldaan. De belangstelling was zeer gunstig.

Paprika's
Nederlandse leveringen domineerden, met Turkse en Belgische leveringen die het plaatje compleet maakten. Er waren ook enkele binnenlandse partijen beschikbaar.

Asperges
Het seizoen ging de laatste rechte lijn in: de beschikbaarheid van binnenlandse aanbiedingen was drastisch verminderd. Klanten kochten echter nog steeds grote hoeveelheden op. Het was dan ook geen verrassing dat de prijzen stegen, in sommige gevallen zelfs aanzienlijk.

Bron: BLE

Publicatiedatum: