McDonald's mag niet langer hun Franse Frietjes aanprijzen met dat ze niets anders bevatten dan aardappels en zout. Een paginagrote krantenadvertentie van de fastfoodreus is in strijd met de Nederlandse reclamecode. Voedselwaakhond Foodwacht diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie en won deze zaak.
In de advertentie in de Volkskrant van 12 maart staat: "De Franse Frietjes van McDonald's worden gemaakt van de allerlekkerste aardappelen, voornamelijk van Nederlandse bodem. En aan die aardappelen wordt verder helemaal niets toegevoegd... behalve een snufje zout. En door jou een burger, Milk Shake en McDonald's Fritessaus." In de ingrediƫntenlijst van de Franse Frietjes op de website van McDonald's staat dat ze ook dinatriumdifosfaat (stabilisator), dextrose en diverse plantaardige oliƫn bevatten.
Volgens de commissie is er een onjuiste indruk gewekt over de samenstelling van het product. Daarmee is de reclame in strijd met de eis dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn over de samenstelling. De commissie heeft Foodwatch gelijk gegeven en adviseert McDonald's dringend om niet langer op deze manier te adverteren. De termijn om bezwaar aan te tekenen is inmiddels verstreken, waardoor de uitspraak onherroepelijk is.
Bron: Foodwatch