Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rampzalig druivenseizoen in India

Het seizoen begon met hoge verwachtingen, omdat de voorspellingen voor de Indiase druiventeelt zeer positief waren wat betreft de beschikbaarheid, kwaliteit, volume en restgehalte van het fruit dankzij de gunstige weersomstandigheden dit jaar. "Deze hoop was van korte duur, want het seizoen bleek een van de moeilijkste in de geschiedenis van de Indiase druivenexport te zijn," zegt Sagar Deore, directeur van de Indiase AGF-exporteur Janki Freshyard Private Limited.

Crisis in de Rode Zee en vertragingen bij het verschepen
Er waren dit jaar veel factoren die het druivenseizoen beïnvloedden, maar de meest kritieke was de crisis in de Rode Zee en de daardoor verlengde transittijd om het fruit naar Europese bestemmingen te krijgen, benadrukt Deore. "Toen de crisis in de Rode Zee begon te escaleren, stuurden alle rederijen hun schepen via Kaap de Goede Hoop naar Europa. De gebruikelijke transittijd van 19-22 dagen via het Suezkanaal, van Nhava Sheva, Mumbai naar Europese havens, liep op tot 38 tot zelfs 60 dagen. Rederijen gaven een geschatte transittijd van 30-35 dagen aan, maar de meeste schepen kwamen met een vertraging van 10 tot 25 dagen aan. Deze langere transittijd had invloed op de conditie van het fruit bij aankomst en verstoorde de geplande programma's, leveringen en afzet," legt hij uit.

Plotselinge stijging van de zeevrachtkosten
Fruitexporteurs waren verrast toen hun vrachtkosten plotseling meer dan verdubbelden, terwijl ze al verplichtingen hadden om hun producten overzee te sturen, aldus Deore. "Toen het druivenseizoen in januari begon, werden de vrachtkosten geschat op ongeveer $1400 tot $1800 voor een koelcontainer bestemd voor Europese havens. Tegen eind januari stegen deze kosten echter onverwachts naar $4400 tot $4800. Verladers en exporteurs hadden geen andere keuze dan deze verhoging te accepteren, omdat ze al programma's en leveringsverplichtingen hadden. Deze plotselinge stijging van 250% in vrachtkosten heeft enorme druk gelegd op de exporteurs," legt hij uit.

Hogere kosten voor fruit
Als de logistieke problemen van dit jaar zich niet hadden voorgedaan, zou dit een uitstekend seizoen zijn geweest, zegt Deore. "Het fruit was prachtig qua grootte, vorm, kleur, eetkwaliteit en volume. Het grootste volume zou beschikbaar zijn in de maanden februari en maart, met tekorten tegen het einde van het seizoen. Hierdoor haastten alle verpakkers zich om hun verpakkingsverplichtingen in februari en begin maart na te komen. Dit leidde tot een hogere vraag naar fruit voor de verpakking, waarbij elke verpakker prioriteit gaf aan het verpakken van fruit van hogere kwaliteit om de langere transittijden te weerstaan. Dit resulteerde in meer concurrentie onder de verpakkers om het beste fruit uit de beschikbare boomgaarden te kopen, wat op zijn beurt leidde tot hogere fruitprijzen door een consistent hogere vraag."

Gemengde conditie fruit bij aankomst
Dit seizoen hadden verschillende Indiase verpakkers en exporteurs, ondanks alle inspanningen om het fruit zo te verpakken dat het de langere transittijd zou aankunnen, te kampen met de problemen van de conditie van de druiven bij aankomst op de plaats van bestemming, legt Deore uit. "Dit was vooral te wijten aan de langste transittijd ooit, en het had de kwaliteit en de opslagcapaciteit van het fruit in grote mate aangetast. Het fruit van goede kwaliteit, dat ruimschoots voldeed aan de vereiste kwaliteitsparameters, ging direct de afzet in. Maar aangetast fruit moest opnieuw gecontroleerd en verpakt worden, wat een extra belasting betekende voor de verzenders en exporteurs en hogere arbeidskosten met zich meebracht op plaatsen zoals Europa. Het had ook de afzet van geplande aankomsten en toegezegde leveringen en retourzendingen aanzienlijk onder druk gezet."

Gebroken bevoorradingsketen
Tijdens dit seizoen, toen schepen al langere transittijden hadden, waren er ook extra vertragingen als gevolg van congestie in de transithavens, aldus Deore. "Een paar schepen liepen bijna een week vertraging op, terwijl tegelijkertijd twee andere schepen met verschillende schema's in dezelfde week arriveerden als deze vertraagde schepen. Deze situatie veroorzaakte zeer chaotische omstandigheden op de markt. Er was een week waarin bijna geen fruit beschikbaar was voor geplande leveringen, omdat het geplande schip niet op tijd aankwam. De week daarop kwamen er twee schepen met dubbel zoveel volume, wat de bevoorradingsketen verstoorde en de marktprijzen drastisch deed dalen."

Ongelooflijk grillige markt en ondergewaardeerde prijzen
"Er was geen zekerheid over het schema van de schepen vanuit de rederijen. Zendingen kwamen niet aan op de geplande geschatte aankomsttijd. Alle prognoses en schema's waren nutteloos vanwege de onvoorspelbare toeleveringsketen. Het niet op tijd arriveren van de schepen, de kwaliteit van het fruit bij aankomst, beperkte opslagcapaciteit voor het fruit, een groter aantal zendingen dan verwacht, problemen met het verkrijgen van lokale zendinggegevens in India, enzovoort, al deze factoren droegen bij aan een instabiele en onvoorspelbare markt. Dit resulteerde uiteindelijk in een sterke druk op de verkoopprijzen," aldus Deore.

De pijn van dit rampzalige druivenseizoen zal nog lang voelbaar zijn, zegt Deore. "Verschillende verzenders en exporteurs hebben dit seizoen financieel zwaar geleden, omdat hun kosten al waren vastgesteld of betaald voordat ze het fruit verscheepten. Door alle eerder genoemde uitdagingen konden ze hun kosten dit jaar niet terugverdienen. Ondanks hun inspanningen om fruit van de hoogste kwaliteit te selecteren, zorgvuldig te verpakken, meer dan 250% extra te betalen voor transport, samen te werken met de beste logistieke dienstverleners en geen middel onbeproefd te laten, bleven de exporteurs achter met aanzienlijke verliezen, zware verantwoordelijkheden en een uitdagende toekomst. Dit alles gebeurde buiten hun schuld om, terwijl ze afhankelijk waren van de willekeur van de rederijen," besluit Deore.

Voor meer informatie:
Sagar Deore
Janki Freshyard Privé Limited
Mobiel/WhatsApp: (+91) 913 024 1585
[email protected]
www.jankiglobalexport.com

Publicatiedatum: