Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peru serie - deel 24

"We richten ons op de bovenlaag van de mandarijnenmarkt"

Satsuma was het eerste mandarijnenras dat in Peru neerstreek, meer bepaald in de provincie Huaral, waar momenteel een nieuwe haven voor containerschepen in aanbouw is die de verbinding tussen Peru en de Aziatische markt met twaalf dagen zal verkorten. Huaral is ook de thuisbasis van een aanzienlijke gemeenschap mensen van Japanse afkomst. "De Satsuma mandarijn werd in Peru zelfs geïntroduceerd door telers met een Japanse achtergrond", weet Diego Garibaldi, directeur van Agroindustrial G&P SAC, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de teelt van verschillende mandarijnenvariëteiten.


Diego Garibaldi toont het nieuwe design van zijn merk voor mandarijnen

"Meer dan 40 jaar geleden plantte mijn vader zijn eerste mandarijnenbomen. Vandaag hebben we hier in Huaral een boomgaard van 60 hectare, voornamelijk van Satsuma's, hoewel we ook Nadorcott en Honey Murcott telen. In Barranca beschikken we over een areaal van 140 hectare, waarvan 80 hectare beplant is met Primosole en Tango mandarijnen. Deze laatste variëteit is tegenwoordig de favoriet op de meeste markten vanwege zijn intens rode kleur en hoge Brix-waarde, maar ook omdat hij geen pitjes bevat en verre zeereizen goed verteert", legt de directeur uit.


Satsuma's voor de Japanse markt

Zendingen naar de VS, Europa en Azië
Het klimaat in Huaral is volgens Diego gunstig voor de teelt van Satsuma mandarijnen, een vroege variëteit. "Nadorcott en Tango zijn dan weer beter aangepast aan een meer woestijnachtig klimaat, met veel zonuren en koude nachten. Met de opbrengst van twee teeltgebieden kunnen we acht maanden per jaar mandarijnen leveren, van maart tot en met oktober. We exporteren naar de Verenigde Staten, de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Canada, China en Japan, in totaal ongeveer 230 containers per jaar."


Alles ligt er heel netjes bij

Doelmarkt: Japan
Het bedrijf, dat zich al enkele jaren richt op directe export en sinds vorig jaar een eigen merk uitbracht, Nuna Fuit, mikt op een product van hoge kwaliteit voor de meest veeleisende markten. De ambitie is om een aanzienlijk deel van de Satsuma's naar de Japanse markt te verzenden. "De prijzen die we in Japan krijgen zijn hoger dan die in Europa. Het kost echter veel moeite om te voldoen aan de eisen van de Japanse markt wat betreft kwaliteit en Brix. Hoewel Satsuma een ras is dat zich leent voor degreening, houden Japanners niet van ontgroende Satsuma's, vooral vanwege de geur die bij het stoken achterblijft op het fruit", legt Diego uit.



Nuna Fuit: "Sharing Smiles Everywhere"
"Nuna Fruit is een merk dat is ontstaan uit een Peruaans familiebedrijf dat zijn citrus met veel passie teelt en sociale ontwikkeling en milieubescherming promoot. Nuna Fruit beoogt een product van hoge kwaliteit dat in staat is om bij de consument een glimlach op het gezicht te toveren", aldus de directeur over het nieuwe merk.


Nuna Fruit onderscheidt zich in het allerhoogste segment

Aantrekkelijke prijzen aan het begin van het seizoen
"In het eerste deel van het seizoen worden er dit jaar betere prijzen behaald dan in voorgaande jaren, wat interessant is voor telers die in staat zijn om een gemiddeld of hoog rendement in hun boomgaarden te realiseren. Terwijl wij gewoonlijk een gemiddelde productie van 70 ton/ha bij de Satsuma's halen, zullen we dit jaar het seizoen afsluiten met 55 ton/ha. Maar met de aantrekkelijke prijzen hopen we tot op zekere hoogte de eerder lage inkomsten van de voorbije jaren te compenseren. Want de afgelopen seizoenen zijn de transportkosten best hoog geweest en zat het weer helemaal niet mee", besluit de directeur van Agroindustrial G&P SAC.

Voor meer informatie:
Diego Garibaldi (directeur)
Agroindustrial G&P SAC
Cal. Monte Rosa 255
Santiago de Surco (Lima) – Peru
[email protected]

Publicatiedatum: