Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wilko van der Zwaard (Wilko Fruit): "Als enige in Nederland kunnen we continuïteit bieden met platerina's"

"Goede kwaliteit steenfruit stimuleert herhalingsaankopen"

Tholen - Kersen zitten bij de familie Van der Zwaard al sinds 1934 in het bloed en in de loop der jaren heeft Wilko Fruit zich steeds verder geprofileerd als steenfruitspecialist. "Voorheen voerden we altijd een totaalassortiment, maar we hebben de focus teruggebracht naar een aantal productgroepen, met naast steen- en zachtfruit ook druiven, citrus, Europese meloenen en overzees hardfruit", vertelt Wilko van der Zwaard.

Het steenfruitseizoen kwam dit jaar vanuit Murcia vroeg op gang. "In feite heeft deze streek ideaal weer gehad voor de steenfruitteelt. Er is weinig water gevallen en het fruit is daardoor langzaam gerijpt. Hierdoor zijn de brixgehaltes veel hoger dan andere jaren. Ik durf wel te stellen dat de kwaliteit vanuit Murcia door de vroege bloesem nooit zo goed is geweest", vertelt Wilko. De steenfruitaanvoer vanuit Murcia kwam twee weken eerder op gang dan andere jaren. Lleida volgde op het normale tijdstip rond 1 juni en ook vanuit Badajoz was de start zoals gepland.

"De beschikbare volumes zijn goed en de kwaliteit uit deze regio's van de perziken, nectarines en paraguayo's is ook erg goed", vertelt Wilko. "Hoewel het weer nog niet echt meezit, zien we een goede vraag naar steenfruit. We verklaren dit door de goede herhalingsaankopen vanwege de hoge kwaliteit van het fruit. Prijzen zijn door het relatief grote aanbod maar magertjes, maar hierdoor komt het fruit wel erg goed in de mond bij de consument."

Wilko Fruit werkt samen met de Spaanse steenfruitveredelaar PSB, dat dezelfde rassen ook vermarkt in Zuid-Afrika, Australië en Chili. "Deze veredelaar is tegelijkertijd onze leverancier. Deze nauwe relatie zorgt ervoor dat wij de nieuwe rassen vaak al twee, drie jaar eerder kunnen aanbieden dan gemiddeld. Daarmee kunnen we ons op de Nederlandse markt dus echt onderscheiden, want we hebben er ook continuïteit in. Zes dagen per week, ook op zaterdag, krijgen we verse aanvoer binnen. We verpakken de topkwaliteit allemaal onder Gaudias, waarmee we van half april tot 10 oktober continuïteit kunnen garanderen."

De fruitimporteur uit Breda vermarkt het steenfruit naar een breed pallet aan afnemers, variërend van supermarkten, groot- en markthandelaren. "Met name de afzet richting de retail heeft een vlucht genomen. In het verleden keken supermarkten nog weleens allereerst naar de prijs en hardheid van het product. Vervolgens zag je dan na een actie dat de herhalingsaankopen weer tegenvielen. Daar zien we een omkeer in. Uiteindelijk is het in ieders belang dat de consument weer terugkomt voor een herhaalaankoop, of dit nu in de supermarkt of op de markt is", vertelt Wilko. "Twee jaar geleden opende Wilko Fruit haar eigen inpakcentrale in Breda. "We krijgen het fruit in alle verpakkingen voorverpakt aangeleverd vanuit Spanje, maar dankzij onze eigen inpakafdeling zijn we nu nog flexibeler om de klant in alle gewenste verpakkingen te voorzien. Voor supermarkten kunnen we nu ook inpakken onder hun eigen codes", vertelt Wilko.

Naast de hardlopers - perziken, paraguyo's en nectarines - ziet hij ook de populariteit van de platte nectarines toenemen. "Toen de platerina's 10 jaar terug werden aangeplant hadden de eerste variëteiten nog vaak een open kern, waardoor ze niet goed houdbaar waren. De nieuwste variëteiten, ook van onze huisleverancier PSB, hebben allemaal dichte kernen en die afzet heeft echt een vlucht genomen. Momenteel voeren we de variëteit Luisella. Ik durf wel te stellen dat we als enige in Nederland continuïteit kunnen bieden met de platerina's", vertelt de importeur, trots. Datzelfde beeld ziet hij bij de abrikozen. "Die leken vroeger voorbehouden aan de 60-plussers die er jam van maakten. Maar met de nieuwe generatie rassen, zowel de gebloste als 100% rode variëteiten, zien we dat deze smaakbommen ook een bredere doelgroep aanspreken."

De Spaanse kersen arriveerden dit jaar wat later. "We werken al meer dan veertig jaar met onze leveranciers in Valle de Jerte. Zij hebben 30% lagere opbrengsten en afgelopen weekend is daar opnieuw regen gevallen. Aansluitend betrekken we de kersen uit de regio Lleida / Zaragoza, waarmee we doorgaan tot eind augustus. Ook starten we over tien dagen al met de Roemeense Kordia-kersen en pruimen. Verder starten we volgende week met de Belgische kersen en de week erop met de Nederlandse kersen. Deze kersen worden hydrogekoeld en voeren we allemaal onder ons Gaudias-merk, waarmee we onze klanten tot september van kersen kunnen voorzien. En na het Europese seizoen schakelen we weer door naar het overzeese seizoen vanuit Zuid-Afrika en Chili."


Het eigen merk van Wilko Fruit: Gaudias, Fruits for Pleasure

Voor meer informatie:
Wilko van der Zwaard
Wilko Fruit
Heilaar-Noordweg 14
4841 ZZ Prinsenbeek
[email protected]
www.wilkofruit.com