Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aftrap gegeven op Den Haag Centraal

Promotiecampagne biologisch enthousiast ontvangen

Tholen - De nieuwe consumentencampagne rond biologisch is binnen de biologische sector met enthousiasme ontvangen. De kick-off van de overheidscampagne vond afgelopen vrijdag 7 juni plaats op Den Haag Centraal. Bij de kick-off was onder meer demissionair minister Piet Adema aanwezig. Hij wilde met deze actie op het treinstation samen met zijn collega's de campagne over biologisch voedsel onder de aandacht brengen. "Met deze campagne willen we ervoor zorgen dat de mensen in Nederland zich bewust worden hoe goed biologisch eten is, hoe goed het voor de boer is, de natuur en het milieu. En proberen we mensen enthousiast te krijgen voor biologisch eten", aldus minister Adema.

In dit artikel een overzicht met wat reacties op de overheidscampagne (onder meer vanuit Biohuis en Stichting EKO-keurmerk).

De kick-off. Foto: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Reactie Biohuis
De campagne van de Rijksoverheid om biologisch te promoten bij consumenten is begonnen! Vorige week kreeg de Bioraad van Biohuis een voorvertoning. "De reacties waren positief. Deze meerjarige campagne zet het biologisch keurmerk en onze sector goed in de spotlight. Kopen consumenten meer en vaker biologische producten, dan wordt het ook aantrekkelijker voor boeren om biologisch te (blijven) produceren", stelt Pipie Smits van Oyen, voorzitter van Biohuis.

De campagne vloeit voort uit het Nederlandse Actieplan voor groei van biologische productie en consumptie om het landbouwoppervlak voor biologische landbouw te laten groeien van 4,5% naar 15% in 2030.

Campagnestrategie & planning
Het ministerie van LNV heeft gekozen voor een gefaseerde opbouw van de consumentenvoorlichting. In 2024 en 2025 ligt de focus op het koppelen van positieve emoties en beleving aan biologisch. De hoofdboodschap is dan 'puur, lekker en genieten!' De volgende fase van de campagne focust op gedragsverandering met de pay-off 'Biologisch. Met aandacht voor mens, dier en natuur'.

De campagne loopt dit jaar van week 23 tot en met week 26 en van week 38 tot en met week 41. In beide periodes komen er op televisie en op digitale schermen in de buitenruimte verschillende producten in beeld.

Toolkit gebruiken
Iedereen die bij de campagne wil aansluiten kan gebruik maken van een toolkit. Deze is te vinden op de speciale campagnewebsite allesoverbiologisch.nl die vandaag online is gegaan. Je vindt er verschillende beeldmaterialen die je vrij kunt gebruiken en inzetten voor jouw eigen bedrijf of organisatie. Via LinkedIn zal Biohuis de campagne onder de aandacht brengen. De kracht van de campagne wordt sterker als we deze allemaal actief gaan delen. Biohuis roept de leden dan ook op om een actieve bijdrage te leveren.

Biologische boeren in beeld
Op de campagnewebsite allesoverbiologisch.nl publiceert de Rijksoverheid naast de toolkit ook nieuwe interviews met biologische boeren. Biohuis heeft verschillende leden benaderd of zij mee willen doen. LNV heeft hieruit een selectie gemaakt. De publicaties gaan over melkveehouder Joost Boons en varkenshouders Jeroen en Nieske Neimeijer. De komende weken volgen interviews met pluimveehouder Henri Dekker, melkveehouder Reina Pennings-Kalisvaart, bio-glasteler Jorrit Jonkers en akkerbouwer Annemiek Vlaming. Deze verhalen zal Biohuis de komende periode actief delen via LinkedIn.

Aanpak vervolg in 2025
Pipie: "Het actieteam van het ministerie heeft ons laten weten uiterlijk in september de aanpak voor 2025 te bepalen en met ons te delen, zodat wij als belanghebbenden de mogelijkheid hebben erop in te spelen. Zo krijgen de sectoren de mogelijkheid om goed aan te haken en kan iedereen het bereik zelf groter maken."

Reactie Stichting Eko-keurmerk
Namens Stichting EKO-keurmerk geeft Bavo van den Idsert de volgende reactie: "Het is een heuglijk feit dat er na bijna 14 jaar weer een generieke overheidscampagne is om biologische producten te promoten. Dat toont de maatschappelijke relevantie van de biologische landbouw. En het is ook hard nodig. In de inflatiejaren 2022 en 2023 is de omzet weliswaar gestegen, maar zijn de volumes gestagneerd."

De campagne creëert volgens Bavo momentum voor marktpartijen die biologische veel sterker op het schap (retail) en op de kaart (catering/horeca) willen zetten, zoals Hak dat inzet op 100% biologisch. "In de retail zet het groeiende Plus in op de vervangingsstrategie van bepaalde producten die alleen nog biologisch worden aangeboden. Ook in de catering zijn er partijen die zich over dit soort strategieën buigen. En enkele provincies in Nederland oriënteren zich op de kansen voor Bioregio's en Bioregio projecten om biologisch regionaal te stimuleren."

Hij geeft aan dat er veel nodig is om in de komende vijf jaar de sprong van 4 naar 15% aandeel biologisch landbouwareaal in Nederland te komen. "Het EKO-keurmerk wil daar een dienende rol in spelen. De helft van de consumenten heeft voorkeur voor biologische producten uit Nederland, blijkt uit onderzoek dat we door Blauw Research hebben laten uitvoeren. Het EKO-NL keurmerk geeft die garantie en maakt biologische kwaliteit uit Nederland herkenbaar op het schap."

Het EKO Horeca keurmerk brons-zilver-goud geeft (bedrijfs)restaurants de mogelijkheid om zich met biologisch te onderscheiden. En het biedt de gasten de zekerheid dat een restaurant serveert wat het pretendeert. Bavo: "In het recente rapport 'Biologisch in de Horeca' adviseert FSIN niet voor niets publieke Horeca certificering. Zolang die er niet is, biedt de EKO Horeca certificering de perfecte oplossing voor alle cateraars en restaurants die biologisch op de kaart willen zetten."

Overige reacties
Vanuit de Robin Food Coalition kwam de volgende reactie: "We zijn verheugd dat deze campagne van start gaat en danken o.a. Sepha Smit voor de grote inzet!"

Paulien Hoftijzer geeft namens Bionext aan dat ze bij de ketenorganisatie positief verrast zijn over het feit dat veel bedrijven de campagne onder meer op social media gedeeld hebben. "Dat is echt een goed teken."

Rechtstreex: "Goed dat Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onze biologische boeren & makers een boost geeft met deze campagne!"

Op de website allesoverbiologisch.nl is een handige toolkit voor professionals te vinden. Klik hier voor de toolkit.

Voor meer informatie: www.allesoverbiologisch.nl