Italië: Nova Coop, Coop Liguria en Unicoop Tirreno rapporteren sterke resultaten voor 2023Bij Nova Coop, dat de regio Piemonte en Hoog-Lombardije bedient, bedroeg de bruto-omzet meer dan €1,19 miljard (+3,07%), terwijl de nettowinst €28,4 miljoen bedroeg. De omzet in supermarkten en hypermarkten steeg met 3,85% tot €1,07 miljard. De totale omzet van Coop Liguria bereikte €854,2 mln in 2023 (+2,53% j-o-j) en markeerde het 38e jaar van winstgevendheid van de coöperatie, met een winst van €10,4 mln. Unicoop Tirreno sloot 2023 af met een reeks positieve resultaten. De coöperatie rapporteerde een nettowinst van €1,9 mln, terwijl de bruto afzet met 4% steeg tot €877,9 mln en de operationele marge €7,8 mln bereikte.
Bron: esmmagazine.com
VK: Spar viert familiewinkels met meer dan 200 jaar gecombineerd lidmaatschapSpar VK, Appleby Westward, erkent de opmerkelijke mijlpaal die bereikt is door vier van zijn onafhankelijke, familiale Spar-winkels, die samen al meer dan 200 jaar toegewijde service bieden.
Bron: spar-international.com
Les Mousquetaires de snelst groeiende retailer in FrankrijkDe Groupement Les Mousquetaires, die de Intermarché-keten exploiteert, heeft in de periode van 15 april tot 12 mei zijn marktaandeel met 0,9% zien stijgen en is daarmee de snelst groeiende retailer in Frankrijk in deze periode, zo blijkt uit nieuwe gegevens van Kantar.
Bron: esmmagazine.com
Onderzoek naar prijzen: steeds meer consumenten in het VK beperken hun uitgaven tot producten die in de aanbieding zijnUit onderzoek van Pricer onder meer dan 1.000 Britse shoppers blijkt dat 27% nu alleen nog boodschappen koopt die in de aanbieding zijn - een stijging van +6 procent ten opzichte van 2023. Volgens Pricer bewijst dit dat, ondanks dat de inflatie begint af te nemen, zowel prijs- als promotiegevoeligheid hoog blijft onder consumenten. Jongere demografische groepen kochten vaker uitsluitend artikelen die in de aanbieding waren. Millennials zeiden dat 47% van al het voedsel dat ze kochten in de aanbieding was, terwijl 37% van de boodschappenmandjes van Gen Z bestond uit producten die in de aanbieding waren of waren afgeprijsd.
Bron: retailtechinnovationhub.com
VK: Tropicana onthult mogelijkheid om een nieuwe sapsmaak te creërenTropicana heeft aangekondigd dat het de smaakpapillen van zijn Master of Orange, Nathalie Leenknecht, heeft verzekerd voor £1mln. Het merk onthult dat ze net zo zeldzaam en kritisch zijn als die van een sommelier.
Bron: retailtimes.co.uk
Top 10 retailers in DuitslandHier is een overzicht van de top tien van supermarktketens in Duitsland, op basis van hun meest recent beschikbare omzet over het hele jaar. Alle gegevens zijn afkomstig van Retail-Index:
1. Edeka omzet: €66,2 mld (2022)
2. Lidl & Kaufland omzet: €51 mld (2022)
3. Lidl & Kaufland omzet: €51 mld (2022) REWE omzet: €41,10 mld (2022)
4. Aldi omzet: €30 mld (raming, 2022)
5. Lekkerland omzet: €8,5 mld (2022)
6. Bela omzet: €5,2 mld (2022)
7. Metro Cash & Carry omzet: €4,71 mld (raming, 2021)
8. Norma omzet: €4,2 mld (raming, 2022)
9. Globus omzet: €2,1 mld (raming, 2022)
10. Hit Handelsgruppe omzet: €1,87 mld (2022).
Bron: esmmagazine.com
Alcampo, Eroski en Consum breiden winkelopeningen in Spanje uitVerschillende supermarktconcerns breiden hun winkelopeningen in Spanje uit, ondanks een vertraging van de totale markt. Retailers zoals Alcampo, Eroski en Consum willen hun bereik vergroten en marktaandeel veroveren op marktleiders Mercadona en Carrefour, aldus Expansion.
Bron: esmmagazine.com