Sinds december, toen vervoerders begonnen met het omleiden van diensten tussen Aziƫ en Europa via Kaap de Goede Hoop, ondervinden Europese exporteurs problemen om hun marktaandeel in het Midden-Oosten en India te behouden vanwege de voorkeur van klanten in deze regio's voor kortere leveringsketens. Easyfresh, een logistieke dienstverlener voor koelcontainers, benadrukte in zijn nieuwsbrief van mei de negatieve impact van deze omleidingen van de Rode Zee op de Europese export en haalde een rapport van Maritime Strategies International (MSI) aan om deze bewering te ondersteunen.
MSI's analyse onthulde een significante verschuiving in de handelsdynamiek, waarbij het handelsvolume tussen het Verre Oosten en het Midden-Oosten/India in januari met 34,5%
j-o-j toenam, in tegenstelling tot een afname van de Europese export naar deze regio's. Het rapport wijst erop dat deze handelsgroei heeft geleid tot een aanzienlijke toename van containervolumes uit het Verre Oosten, terwijl de Europese export een aanzienlijke daling heeft laten zien. MSI schrijft de daling van de Europese export toe aan de omleidingen rond Kaap de Goede Hoop, waardoor importeurs uit het Midden-Oosten en India op zoek zijn gegaan naar alternatieven voor Europese bronnen, wat heeft geleid tot meer import uit andere regio's.
Ondanks de uitdagingen in de sector van het containervervoer, beleeft het segment van de koelvracht een ander traject. Drewry Shipping Consultants ziet de vooruitzichten voor de koelvaartsector positief en verwacht een groei in zeevrachtvolumes en een voortzetting van de tariefdalingen. Dit optimisme wordt ondersteund door gezonde oogstopbrengsten op het zuidelijk halfrond, wat wijst op een potentiƫle opleving voor het reefertransport na twee jaar van dalingen.
Bron: seatrade-maritime.com