Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bijna 70 miljard

Recordomzet voor Amerikaanse bio-markt in 2023

De Amerikaanse verkoop van gecertificeerde biologische producten nadert de $70 miljard in 2023, een nieuw record voor de sector. De omzet in dollars voor de Amerikaanse biologische markt bedroeg vorig jaar 69,7 miljard dollar, een stijging van 3,4 procent, volgens het 2024 Organic Industry Survey dat halverwege mei is uitgebracht door de Organic Trade Association (OTA).

Ondanks de hardnekkige prijsinflatie in de winkelstraten, bleven consumenten volgens de OTA duidelijk over hun prioriteiten in de producten die ze kozen voor zichzelf en hun gezin, waarbij ze waarde hechtten aan gezondheid en duurzaamheid en op zoek gingen naar het USDA Organic label. De biologische markt herkalibreerde zijn toeleveringsketen en verzoende de kosten van het zakendoen deels met de gestegen retailprijzen. De sector bleef groeien, met een totale verkoop van biologisch voedsel in 2023 van $63,8 miljard en een totale verkoop van biologische non-food producten van $5,9 miljard.

"Het is bemoedigend om te zien dat biologisch in principe in hetzelfde tempo groeit als de totale markt. Tegen de achtergrond van inflatie en gezien het feit dat biologisch al wordt gezien als een premiumcategorie, laat de huidige groei zien dat consumenten blijven kiezen voor biologisch, ondanks economische uitdagingen en prijsstijgingen. Hoewel biologisch nu een volwassen sector in de markt is, hebben we nog genoeg ruimte om te groeien", zegt Tom Chapman, co-CEO van OTA. Matthew Dillon, co-CEO van OTA, voegt eraan toe dat om deze groei te bereiken, "het essentieel is om consumenten voor te lichten dat het kiezen voor biologisch een eenvoudige manier is om een aantal van de grootste uitdagingen waar we voor staan aan te pakken."

Stijging gedreven door prijsstelling
In 2023 werd de stijging van de omzet in dollars in de biologische markt meer gedreven door de prijsstelling dan door de verkoop per eenheid. Maar dat gezegd hebbende, hebben consumenten hun aankopen van veel biologische producten opgevoerd. Stijgingen in de verkoop per eenheid werden gemeld voor wel 40 procent van de producten die in het onderzoek van dit jaar werden gevolgd. Het onderzoek toonde ook aan dat de prijzen van veel niet-biologische producten sneller stegen dan die van biologische producten. Dit betekent dat de prijskloof tussen conventionele en biologische producten kleiner wordt, wat de groei van biologische producten in 2024 zou moeten stimuleren.

AGF grootste categorie
Biologische AGF ('produce') behield de positie als de grootste biologische categorie in 2023. De categorie groeide met 2,6% naar 20,5 miljard dollar. Biologische producten zijn nu goed voor meer dan 15 procent van de totale Amerikaanse verkoop van groenten en fruit. Topverkopers in de categorie biologische producten waren avocado's, bessen, appelen, wortels en verpakte salades, en biologische bananen zagen een sterkere groei in 2023 dan niet-biologische bananen.

DKW
De op één na grootste voedselcategorie in de biologische gangpaden was de DKW-categorie ('grocery') met een omzet van 15,4 miljard dollar voor een groei van 4,1 procent. Deze nieuwe categorie vertegenwoordigt veel van de producten die voorheen werden gegroepeerd onder brood en granen, specerijen, en verpakt en bereid voedsel. Met 21 verschillende subcategorieën werd bijna 40 procent van de omzet in de retailcategorie gedreven door de drie best presterende categorieën - bakkerijproducten en vers brood in winkels met een omzet van 3,1 miljard dollar voor een stijging van bijna 3 procent, droge ontbijtproducten met een stijging van ongeveer 8 procent tot 1,8 miljard dollar omzet, en babyvoeding en flesvoeding met 1,5 miljard dollar voor een flinke stijging van bijna 11 procent.

Dranken
Dranken waren de op twee na grootste categorie voor biologische producten in 2023, met een omzet van 9,4 miljard dollar, een stijging van 3,9 procent. Zoals altijd was deze categorie een drijvende kracht achter innovatie, waarbij functionele dranken, of het nu gaat om verbeterde hydratatie of mentale focus, een prominente rol speelden. Er was ook een toename in nieuwe biologische alcoholvrije dranken en mocktails. Aan de andere kant steeg de verkoop van biologische wijn met 2,5 procent naar $377 miljoen en boekten biologische likeuren en cocktails, hoewel nog steeds de kleinste drankensector met $59 miljoen, een groei van meer dan 13 procent.

Zuivel en eieren
In 2023 steeg de verkoop van biologische zuivel en eieren met 5,5 procent tot 8,2 miljard dollar. Biologische zuivel en eieren zijn nu goed voor meer dan 8 procent van alle zuivel- en eierverkopen. De verkoop van melk en room steeg met bijna 5 procent tot 4,2 miljard dollar en de categorie biologische zuivelalternatieven groeide in 2023 met bijna 14 procent tot ongeveer 700 miljoen dollar.

Non-food
De groeisnelheid in de verkoop van de biologische non-food categorieën was gemengd. Persoonlijke verzorgingsproducten zagen de sterkste groei in 2023 met een omzet van 1,3 miljard dollar, een stijging van bijna 7 procent, en de verkoop van biologische supplementen steeg met meer dan 4 procent tot 2,1 miljard dollar. Biologische vezels blijven het grootste segment van de Amerikaanse biologische non-food producten, goed voor 40% van de omzet van de categorie in 2023 van ongeveer $ 2,4 miljard. De verkoop van biologische vezels bleef jaar over jaar vrijwel gelijk, niet door een gebrek aan interesse van kopers, maar meer door problemen met de toeleveringsketen.

Voor meer informatie: www.ota.com

Publicatiedatum: