Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Grupo Agroponiente (Spanje)

"Ons marktaandeel in meloen zal aanzienlijk toenemen"

Het meloenenseizoen is weer van start gegaan in het Zuid-Spaanse Almería, zij het met nog steeds beperkte hoeveelheden. Grupo Agroponiente oogstte vorig jaar ongeveer 37.000 ton watermeloenen en zo'n 7.000 ton meloenen. Dit jaar worden er aanzienlijk meer hoeveelheden verwacht, vooral bij watermeloenen.

"Grupo Agroponiente heeft weer een aantal nieuwe telers mogen verwelkomen en er is ook een toename van het areaal bij bestaande telers, dus alles wijst erop dat we meer kilo's zullen hebben. Bovendien verwachten we door de goede weersomstandigheden een verbetering van de kwaliteit en een langere houdbaarheid", vertelt Imanol Almudí, CEO van Grupo Agroponiente.

De meloenen zullen tot eind juni beschikbaar zijn met een focus op Piel de Sapo, gele, zwarte, Cantaloupe en Galia meloenen.

Van watermeloen wordt een oogst van meer dan 50.000 ton verwacht. Net als de afgelopen jaren zullen pitloze witte en zwarte watermeloenen, mini-watermeloen en de Fashion watermeloen, het sterproduct, op de markt worden gebracht. De watermeloenen zullen tot september beschikbaar zijn.

"Dit is mogelijk dankzij de combinatie van kasteelt in het oosten en het westen van Almería, teelt onder netten en buitenteelt in Murcia en buitenteelt in Sevilla en La Mancha in de zomer. Ons marktaandeel zal aanzienlijk toenemen", zegt Almudí.

"Het is zoals altijd een uitdaging om de winstgevendheid van de teler en de tevredenheid van de klant te garanderen, die op zoek is naar kwaliteit en smaak", zegt Almudí. "De meloenen en watermeloenen uit Almería zijn al jaren top. Er is zeker concurrentie op de markt in Europa, maar het product is perfect geschikt om met eender welke herkomst te concurreren."

"Desondanks wordt er intensief gewerkt aan het verbeteren van de meloenenrassen om de smaak en het aroma te versterken. Dit wordt althans door de consumenten gevraagd, het is een werkpunt. Maar de Piel de Sapo meloen onttrekt zich daaraan. Bij de oude rassen werd immers meer nadruk gelegd op de houdbaarheid en nu wordt er serieus gewerkt aan de smaak", verzekert hij.

Voor meer informatie:
Grupo Agroponiente
victor@presssport.es
agroponiente.com

Publicatiedatum: