De oogst van biologisch citrus uit Griekenland kwam vorig jaar relatief laat op gang. Bovendien waren er extreem hoge prijzen voor sinaasappelsap, wat op zijn beurt een grote concurrentie voor de versmarkt vormde, meldt George Stergiou, algemeen directeur van het exportbedrijf Anyfion uit Griekenland. Anyfion heeft al jarenlang een nauwe samenwerking met het Zwitserse Gebana en levert onder andere citrus, granaatappelen en kiwi's aan het bedrijf dat gespecialiseerd is in fairtrade producten.
Het seizoen begon veelbelovende en de vraag naar biologische producten was groot, merkt Stergiou op. "De totale volumes zijn met 6% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Deze toename wijst niet alleen op een positieve trend in de Griekse biologische fruitteelt, maar ook op de opnamecapaciteit van de Europese markt."
Met de late start van de oogst en de hoge prijzen voor sap wordt ook dit seizoen gekenmerkt door uitdagingen. "De late oogst heeft een merkbaar effect gehad op de versmarkt en heeft ook geleid tot een tijdelijke schaarste die op zijn beurt zowel de vraag als de prijzen opdreef. Dit werd nog verergerd door de hoge sapprijzen, die ook een impact hadden op de versmarkt. Dit laat zien hoe belangrijk en noodzakelijk strategisch beheer van de toeleveringsketen tegenwoordig is", blikt Stergiou terug.
© ANYFION / gebana AGBiologisch citrus is het belangrijkste exportproduct van Anyfion
Hoewel biologische sinaasappelen veruit het grootste deel van de citrusexport uitmaken, exporteert Anyfion ook clementines, citroenen, grapefruit en bloedsinaasappelen uit biologische teelt. Stergiou: "Ook hier zien we een positieve ontwikkeling en een toenemende acceptatie voor Grieks biologisch fruit. We merken dat de unieke smaak van ons fruit goed wordt ontvangen door consumenten. In dit opzicht zien we een gestaag groeiende vraag naar citrus."
Zwitserland: Stabiele biologische markt
Dankzij de langdurige samenwerking met Gebana heeft het biologische citrus zich voornamelijk in Zwitserland goed kunnen vestigen. Ook in tijden van inflatie toont de Zwitserse markt een sterke voorkeur voor hoogwaardig biologisch citrus, vooral sinaasappelen, en de prijzen zijn aangepast aan deze vraag, legt Stergiou uit. "Vergeleken met voorgaande jaren behalen onze telers dit jaar betere prijzen. In de internationale concurrentie met Spanje en Italië wordt niet alleen de kwaliteit van ons fruit bijzonder gewaardeerd, maar ook de duurzame teeltmethoden. Dit draagt uiteindelijk bij aan een betere concurrentiepositie in de internationale en felbevochten markt."
Sandra Dütschler van handelspartner Gebana is het daarmee eens. "De volumes sinaasappelen die we hebben verkocht zijn dit seizoen licht gestegen ten opzichte van vorig jaar. Vooral in het begin van het seizoen, in november, hebben de sinaasappelen een sterke groei doorgemaakt. Omdat onze klanten vooraf bestellen, werd de late start van het seizoen een uitdaging voor ons. Bovendien hebben de bloedsinaasappelen, die pas in januari rijp worden, bovengemiddeld gepresteerd. Grapefruit en citroenen daarentegen blijven op het niveau van vorig jaar."
Ondanks de inflatie neemt de vraag in de online business toe. Het biologische citrus uit Griekenland was goed voor ongeveer 70% van de omzet van het totaalvolume fruit in 2023, zegt Dütschler. "Vooral in Duitsland en Oostenrijk groeien we bovengemiddeld. Echter, de groeipercentages zijn afgevlakt in vergelijking met de buitengewoon sterke pandemiejaren."
Verder exportpotentieel aanwezig
Ook in de toekomst ziet Stergiou verdere groeimogelijkheden voor de Griekse fruitexport, met name in de biologische sector. Nu is het zaak om de klimaatverandering en de daarmee samenhangende risico's in de teelt op de juiste manier aan te pakken. "Daarom hebben we ons tot taak gesteld om toekomstbestendige en veerkrachtige teeltmethoden te introduceren om ook in de toekomst marktconform te kunnen telen", zegt Stergiou, en wijst op de onvermijdelijke marktverschuiving. "De fruitteeltbedrijven die zullen overleven, zullen de teeltkosten noodzakelijkerwijs moeten minimaliseren en ook een efficiënt gebruik van hulpbronnen en alternatieve energiebronnen in de praktijk moeten brengen. Daarnaast staan we voor de taak om slimme tuinbouw en toezicht op de toeleveringsketens in onze werkprocessen te integreren. Afgezien daarvan zie ik de mogelijkheid om in de toekomst nieuwe exportmarkten te openen door het imago van Griekenland voor kwalitatief hoogwaardige producten verder te ontwikkelen en zo het potentieel volledig te benutten."
Bezoek Anyfion op de Fruit Logistica: Hall 8.2 / A-13
Voor meer informatie:
Raphael Sacher
Hoofd van Projecten
ANYFION GREECE AE
21100 Nafplio, Griekenland
Τel: +41 78 683 30 22
raphael.sacher@anyfion.gr
www.anyfion.gr
gebana AG
Ausstellungsstrasse 21
8005 Zurich, Zwitserland
Tel: +41 43 366 65 00
info@gebana.com
www.gebana.com