Volgens analisten van EastFruit heeft 's werelds grootste rederij, Maersk, in verband met aanvallen op burgerschepen, naar verluidt door de Houthi-rebellen in Jemen, alle transporten via de Rode Zee opgeschort. Schepen die al onderweg waren wachten in veilige zones tot ze verder kunnen varen. De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft een soortgelijke beslissing genomen.
Volgens onofficiële informatie wordt verwacht dat de vertraging in vrachtleveringen, wanneer het veiligheidsprobleem snel genoeg wordt opgelost, kan oplopen tot 20 dagen, wat voor veel soorten groenten en fruit een kritiek lange periode is. Het is mogelijk dat het probleem niet eerder wordt opgelost en dan wordt de situatie zorgwekkend, aangezien de route door de Rode Zee een van de drukste ter wereld is en er veel groenten en fruit doorheen gaan.
"Oekraïense appelexporteurs zullen problemen met de bevoorrading van de markten in het Midden-Oosten krijgen. Dit zijn momenteel de belangrijkste importeurs van Oekraïense appelen. Leveranciers uit Polen, Italië en Moldavië zullen vergelijkbare problemen ondervinden. Onder deze omstandigheden zijn de Iraanse appelexporteurs in het voordeel op de Indiase markt en op de markt van de VAE," zegt Fedir Rybalko, een expert op het gebied van de fruitmarkt.
Het is volstrekt onduidelijk wat er moet gebeuren met appelen en andere verse groenten en fruit die als gevolg van deze gebeurtenissen zullen bederven en wie hiervoor verantwoordelijk zal zijn. Oekraïense telers overwegen de mogelijkheid om appelen via andere routes te exporteren, maar de huidige situatie zal uiteraard leiden tot een sterke stijging van de vrachtkosten en een toename van de reistijd. En dit kan op zijn beurt de appelexport onrendabel maken.
"Naast de export zullen er ook problemen ontstaan met de import van bepaalde producten die langs deze route binnenkomen. We hebben het dan met name over de import van druiven uit India, avocado's uit Kenia en seizoensproducten uit Zuid-Afrika en Israël, maar deze problemen zullen voor de landen in Oost-Europa niet zo kritiek worden als de situatie met de export," merkt Andriy Yarmak op, econoom bij de investeringsafdeling van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN (FAO).
Voor meer informatie: east-fruit.com