"We moeten nadenken over de wereld die we achterlaten. We zitten er letterlijk in voor volgende generaties, voor de lange termijn." Dat zei CEO Ton van Veen van Jumbo onlangs tijdens een bijeenkomst met haar relaties. Niet eerder bracht het bedrijf deze groep samen om te praten over relevante maatschappelijke vraagstukken en dilemma's. Zo'n vijftig vertegenwoordigers van NGO's, banken, overheid, wetenschap, landbouw, samenwerkingspartners en consumentenorganisaties waren hiervoor afgereisd naar Veghel.
In de eerste helft van de bijeenkomst ging CEO Ton van Veen van Jumbo dieper in op de uitdagingen waar Jumbo als bedrijf voor staat, zoals veranderende klantbehoeften, volatiele prijzen, een krappe arbeidsmarkt en voedselzekerheid. (Foto: Jumbo)
In de eerste helft van de bijeenkomst ging Van Veen dieper in op de uitdagingen waar Jumbo als bedrijf voor staat, zoals veranderende klantbehoeften, volatiele prijzen, een krappe arbeidsmarkt en voedselzekerheid. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in het hart van onze aangescherpte strategie, aldus Van Veen. "Onze winkels spelen hierin een belangrijke rol. Zij kennen de behoeften en de uitdagingen van de klant en in de wijk."
Een belangrijke klimaatdoelstelling van Jumbo is om de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering uiterlijk in 2030 met 85% te verminderen ten opzichte van 2022. In 2040 moet dat 100% zijn. Van Veen: "De grootste uitstoot vinden we echter in onze toeleveringsketens, in de zogenaamde scope 3. In 2030 moet die met 50% zijn teruggebracht. Als we daar stappen willen zetten, dan kan dat alleen samen met onze leveranciers. Dan is het nodig dat je elkaar helpt met kennis en data."
MVO strategie
Marianne de Schutter is manager duurzaamheid bij Jumbo. Zij schetste de vijf pijlers van de MVO-strategie van het bedrijf: "Gezond eten, ketens verduurzamen, minder verspillen, lokaal in verbinding en goed werkgeverschap. Op iedere pijler voeren we een uitgebreid programma uit."
Om gezond eten te stimuleren maakt Jumbo huismerkproducten geleidelijk steeds gezonder. Daarnaast wil Jumbo klanten inspireren met gezondere recepten en tips, en let het bedrijf er tenslotte op dat gezonde producten ook betaalbaar blijven.
Jumbo verduurzaamt stap voor stap haar toeleveringsketens. Voor de Nederlandse versketens gaat het dan om bijvoorbeeld langetermijncontracten met Nederlandse boeren en telers, met daarin afspraken over onder andere verduurzaming van de bedrijfsvoering en dierenwelzijn.
De Schutter: "Om naast een gezonde keuze ook een duurzamere keuze makkelijker te maken voor onze klanten, werkt Jumbo onder meer nauw samen met boeren en telers om onze verse producten te verduurzamen. Denk daarbij aan 1 ster Beter Leven keurmerk op zuivel en verdere investering in verbetering van de leefomstandigheden van varkens."
CSRD
De EU-richtlijn CSRD is vanaf 2025 verplicht. Deze nieuwe regelgeving verplicht grote bedrijven uitgebreid te rapporteren over duurzaamheid.
CFO Peter van Erp: "Ondanks het feit dat we al lange tijd bezig zijn met het zogenoemde integrated reporting, is de implementatie van CSRD complex, niet alleen voor de 'financials' binnen Jumbo, maar ook voor de afdeling MVO en de business zelf. Het vraagt om betrouwbare data, een gestroomlijnd proces, expertise op een groot aantal duurzaamheidsaspecten én de juiste technologie."
Vooruitlopend op de nieuwe wettelijke vereisten zal Jumbo in het eerstvolgende jaarverslag (digitaal, niet meer op papier) rapporteren over tien belangrijke KPI's op het gebied van duurzaamheid, die voortvloeien uit een recente materialiteitsanalyse van Jumbo.
Deelsessies
In drie deelsessies werd stilgestaan bij uiteenlopende thema's. Jumbo kondigde recent aan een extra stap te willen zetten op het gebied van de eiwittransitie. Het bedrijf wil uiterlijk in 2030 dat 60% van de eiwitten die ze verkopen plantaardig is. In een deelsessie spraken de deelnemers over de route naar een meer plantaardig eetpatroon. De ontwikkeling van lekkere en gezonde vleesvervangers helpt daarbij. Tegelijk kunnen peulvruchten een belangrijke eiwitbron zijn, vonden de deelnemers. In communicatie met klanten kan Jumbo bovendien de voordelen van een plantaardige eiwitbron benadrukken. Daarbij is inspiratie op de winkelvloer met recepten en daadwerkelijk proeven cruciaal om mensen over de drempel te helpen, zo was een van de conclusies.
Manager Duurzaamheid Marianne de Schutter van Jumbo schetste de vijf pijlers van de MVO-strategie van het bedrijf: gezond eten, ketens verduurzamen, minder verspillen, lokaal in verbinding en goed werkgeverschap.
In een tweede deelsessie ging het over integrale verduurzaming van de versketens, met aandacht voor mens, dier en natuur. Nieuwe concepten zoals bijvoorbeeld Zonvarken verdienen daarbij ruim baan en zijn een voorbeeld voor andere ketens, vonden de deelnemers. De revolutionaire varkensboerderij van August Offenberg drijft op vijf pijlers: diervriendelijker, milieuvriendelijker, boervriendelijker, klimaatvriendelijker en buurtvriendelijker. Dit is mogelijk door het toepassen van verschillende innovaties, zoals bijvoorbeeld circulair varkensvoer en een verregaande scheiding van mest en urine.
In een laatste sessie discussieerden deelnemers over de verbindende rol van de winkel, nu en in de toekomst. Een supermarkt is immers zo veel meer dan een plek om boodschappen te doen. De winkel is een plek waar de buurt samenkomt, een moment voor persoonlijk contact. Ook kan de winkel samen met voedings- en buurtcoaches helpen om gezonder te eten en leven. Samenwerking met lokale partijen, boeren en scholen biedt daarbij kansen. Tenslotte is de winkel vaak ook een belangrijke werkgever in de buurt. Voor veel jongeren is Jumbo zelfs de eerste werkgever.
Vervolg
Dialoog en samenwerking met stakeholders blijft cruciaal, volgens Jumbo. Van Veen: "In vervolg op veel een-op-een gesprekken is deze gezamenlijke bijeenkomst wat mij betreft een belangrijke stap. Volgend jaar geven we hier een vervolg aan en plannen we een aantal sessies om samen verschillende thema's verder uit te diepen."
Bron: Jumbo