Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Angel Rodriguez en Camille Bisson, Bioplants:

Nieuw assortiment microgroenten voor Franse supermarkten

Bioplants, een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in aromatische kruiden in potten, heeft onlangs in een aantal Franse supermarkten een assortiment microgroenten van Inouï geïntroduceerd.

De microgroenten van Inouï, die sinds oktober 2023 op de markt zijn, worden momenteel verkocht op de groente- en fruitafdeling van supermarkten in West-Frankrijk (in U-winkels in Bretagne en Pays de la Loire, in E. Leclerc-winkels in Bretagne en Pays de la Loire en Auchan-winkels in Pays de la Loire).

Het doel voor 2024 is om in heel Frankrijk uit te breiden en in alle netwerken 200.000 bakjes microgroenten op de markt te brengen," vertelt algemeen directeur van Bioplants Angel Rodriguez.

Inouï: 4 soorten microgroenten voor supermarkten: koriander, erwten, radijsjes en rucola

"Ultraverse, kant-en-klare microgroenten"
Bioplants heeft ervoor gekozen om microgroenten aan te bieden die direct in de keuken kunnen worden geplukt, in de vorm van een klein moestuintje binnen handbereik en probeert zo de houdbaarheid van de producten te verlengen.

Omdat ze in hun bakjes groeien, hebben consumenten elke dag de beschikking over ultraverse microgroenten. Als deze ultraverse microgroenten op de juiste manier water krijgen, zijn ze tot wel 2 weken lang houdbaar," zegt marketing projectmanager Camille Bisson.

"Microgroenten toegankelijk maken voor iedereen"
Met dit nieuwe assortiment kan Bioplants diversifiëren. "Via het nieuwe assortiment hebben we de kans om onze klanten enkele innovatieve producten aan te bieden."

Bioplants wil echter ook de AGF-schappen van supermarkten verlevendigen. "Als echte smaakmakers zijn we ervan overtuigd dat eetbare planten nog steeds veel te bieden hebben. Met ons assortiment van Inouï willen we niet alleen iets nieuws, maar ook iets goeds brengen. We stellen planten in onze voeding weer centraal en maken ze groener, gezonder, beter en mooier te maken.

Tot nu toe werden microgroenten vooral veel gebruikt door restaurantkoks die er hun gerechten mee verrijkten en hun borden mee verfraaiden. Wij willen microgroenten echter voor iedereen toegankelijk maken, zodat iedereen thuis lekkere gerechten op mooi opgemaakte borden kan maken," vertelt directeur van Bioplants Angel Rodriguez.

Bioplants biedt het Inouï-assortiment aan voor de horecasector, met een speciaal aangepaste verpakking die vooral wordt verkocht via de Métro Halles in de regio Grand-Ouest.

Een groeiende markt
Dankzij hun voedingswaarden en smaakkwaliteiten hebben microgroenten de restaurantsector al weten te veroveren, maar de supermarktsector moet nog worden overtuigd.

"Binnen de restaurantsector groeit de vraag naar lokaal geteelde microgroenten sterk. Tot nu toe is er echter nog geen Franse teler met een nationaal bereik," zegt Angel Rodriguez.

In supermarkten bevinden microgroenten zich daarentegen nog in de innovatiefase. "We zijn nog bezig met het creëren van de markt. Trouw aan ons DNA betreden we de markt graag met disruptieve producten."

Een assortiment dat haast wel móét groeien
Uiteindelijk wil Bioplants het assortiment uitbreiden met nieuwe rassen die er niet alleen mooi uitzien, maar ook nog eens verrassend smaken."

"Meerdere chef-koks zijn heel benieuwd naar nieuwe rassen, zodat ze hun menu's kunnen aanpassen aan de seizoenen. Om de juiste nieuwe microgroenten te kunnen ontwikkelen die zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van deze chef-koks werken samen we met verschillende chef-koks uit Anjou samen.

Omdat microgroenten onder Franse consumenten nog niet heel bekend zijn, is ons assortiment voor supermarkten momenteel bewust klein (bestaande uit 4 producten). Het doel is om Franse consumenten eerst met onze producten kennis te laten maken voordat we het gaan uitbreiden," vertelt Camille Bisson.

Merchandising en promotionele acties
Merchandising en verschillende promotionele acties zijn gepland voor het einde van het jaar om de verkoop van microgroenten te stimuleren. Daarnaast richten we ons op het online platform dat direct toegankelijk is door de QR-code op de producten te scannen, op de informatie op onze website en INOUÏ-informatiepagina's op de diverse social media-kanalen."

Voor meer informatie:
Bioplants
19 Chem. de l'Ebeaupin
49130 Les Ponts-de-Cé, Frankrijk
Tel. : 02 41 44 52 72
bioplants.fr