Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Agata Czyzewska-Ziarnik van Falcon (Polen)

Europese knoflookmarkt in crisis?

Het kan over het hoofd worden gezien hoe belangrijk knoflook is als ingrediënt voor gerechten over de hele wereld, zegt Agata Czyzewska-Ziarnik, inkoper bij de Poolse knoflookhandelaar Falcon. "We zijn ons vaak niet bewust dat voedsel zoals worsten, vleeswaren, delicatessen en kant-en-klare producten op smaak worden gebracht met knoflook en veel van hun smaak zouden verliezen als ze ervan zouden worden beroofd. Ook de horeca en veel mensen thuis kunnen zich hun keuken niet zonder knoflook voorstellen."

Het kan moeilijk zijn om knoflook te verkrijgen in Europa in de huidige markt, legt Czyzewska-Ziarnik uit. Vooral omdat de belangrijkste Europese producent te maken had met extreme weersomstandigheden. “De belangrijkste knoflookteler in Europa is Spanje. Maar dit jaar zijn veel gewassen er vernietigd door overstromingen. Toen we vroegen naar knoflook en daarbij de gewenste maten opgaven, werd het meteen duidelijk dat er een gebrek aan product was. En de prijs was vergelijkbaar met de consumentenprijs in Europese supermarkten. Sommige landen, zoals Polen, hebben eigen teelt, maar niet voldoende om aan de eigen behoeften te voldoen, laat staan te exporteren."

Importeurs kijken volgens Czyzewska-Ziarnik nu ook naar overzeese origines. “Om deze reden wenden veel bedrijven zich tot China en Zuid-Amerika. De import van knoflook uit China is een vrij betaalbare oplossing, maar voornamelijk op grote schaal, dus voor de verwerkende industrie en de horeca. Voor de versmarkt is het moeilijker, want in sommige Europese landen leeft nog het misverstand dat alles wat Chinees is, inclusief knoflook, van lage kwaliteit is.”

De vraag naar knoflook wordt alleen maar verwacht te stijgen naarmate de feestdagen naderen, zegt Czyzewska-Ziarnik. “Kerst komt snel dichterbij en dat betekent lekker eten in Europa. Het is een van de periodes met de hoogste voedselproducties van het jaar. Dit stelt distributeurs die nog knoflook hebben in staat om hun prijzen te verhogen en voedselproducenten kunnen niet anders dan dit product aanschaffen.”

“Europa heeft zich ook tot Zuid-Amerika gewend, vooral Chili, maar gezien het feit dat de knoflook moet worden schoongemaakt en voorbereid voor transport, zullen de eerste volumes pas half december worden geladen. Dit betekent levering aan Europa rond half januari. Maar die late levering na de kerstpiek resulteert niet in een lagere vraag. Knoflook is een groente die, mits goed opgeslagen, tot een jaar kan worden bewaard. En dus zullen Europese landen zich bevoorraden en ongeduldig wachten op de nieuwe Spaanse oogst in mei en juni”, besluit Czyzewska-Ziarnik.

Voor meer informatie:
Agata Czyzewska-Ziarnik
Falcon
Tel: +48 605 586 769 (Polen)
Tel: +34 605 976 548 (Spanje)
a.ziarnik@garlic.com.pl
www.garlic.com.pl

Publicatiedatum: